نوشته شده توسط: الهه ناز
اول، آیاتى که انبیاء را جزء مخلصین شمرده و مخلصین کسانى هستند که حتى شیطان از گمراه کردن آنها مایوس شده و آنها را استثناء کرده است
«قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین» (ص/ 82)
گفت: به عزتت سوگند همه آنان راگمراه خواهم کرد، مگر بندگان خالص تو از میان آنها.
مخلص مساوى با معصوم است، که قطعا انبیاء مصادیق آنند که خداوند متعال فرمود:
« واذکر فى الکتاب موسى انه کان مخلصا و کان رسولا نبیا» (مریم/ 51) در این کتاب از موسى یاد کن که او مخلص بود و رسول و پیامبر والا مقام.
و نیز فرموده است:
«کذلک لنصرف عنه السوء والفحشاء انه من عبادنا المخلصین» (یوسف/ 24)
اینچنین کردیم تا بدى و فحشاء را از او دور سازیم چرا که او ازبندگان مخلص ما بود.
دوم، قرآن کریم اطاعت انبیاء را بطور مطلق لازم دانسته و ما ارسلنا من رسول الالیطاع باذن اللّه(بقره/ 124) و لازمه اطاعت مطلق، عصمت است.
سوم، قرآن کریم مناصب الهى را به کسانى اختصاص داده که آلوده به ظلم نباشند. لا ینال عهدى الظالمین(بقره/ 124) و هر گناهى دست کم ظلم به نفس مى باشد و هرگنهکارى در عرف قرآن کریم، ظالم نامیده مى شود.