سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
سینه خردمند صندوق راز اوست و گشاده‏رویى دام دوستى و بردبارى گور زشتیهاست . [ یا که فرمود : ] آشتى کردن ، نهان جاى زشتیهاست و آن که از خود خشنود بود ناخشنودان او بسیار شود . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   الهه ناز  

یکشنبه 99 فروردین 31  7:48 عصر

مجموعه: گیاهان،حیوانات و آکواریوم

 

 

روش پرورش بوقلمون, نکاتی برای پرورش بوقلمون

پرورش و نگهداری از بوقلمون

 

پرورش بوقلمون در خانه یکی از کسب و کار‌های جدید و پر درآمد خانگی است. اطلاع از شرایط نگهداری پرنده، انتخاب نژاد مناسب، مشخصات سالن، نوع و مقدار تغذیه از اصول اولیه برای پرورش بوقلمون است.

نگهداری بوقلمون در سنین جوجگی، یکی از مشکل ترین مراحل پرورش بوقلمون است. بوقلمون های جوان نیز در مقابل عوامل بیماری‌زا کاملاً حساسند از این رو باید توجه فراوانی به آنها مبذول داشت. امروزه در اغلب کشورها، بوقلمون را بصورت تجارتی و به تعداد زیادی نگه داری می‌کنند و تعداد معدودی از شرکت های اصلاح نژادی، سویه های تجارتی مخصوص به خود را ارائه می‌دهند که از ضریب تبدیل و قدرت رشد بسیار بهتری نسبت به دیگر نژادها برخوردارند. در طریقه پرورش به صورت صنعتی، باید با تحت نظر گرفتن شرایط محیطی تمامی نیازهای بوقلمون را در نظر گرفت تا با تنظیم حرارت، تهویه، بهداشت و بالاخره جایگاه حداکثر نتیجه مطلوب حائز شود.

 

بهترین زمان برای شروع پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون به شیوه سنتی در کشور ما در استان‌های خراسان، گیلان، مازندران آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، استان مرکزی، فارس، اصفهان و کرمان متداول است؛ بنابراین در این مناطق که شرایط اقلیمی منطقه مناسب است، پرورش گله‌های کوچک باید در ماه‌های گرم سال آغاز شود تا نیاز به تجهیزات گران قیمت، برای گرم کردن به حداقل برسد. توجه داشته باشید، در آغاز باید با جوجه بوقلمون شروع کرد.

 

انتخاب بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش :

بوقلمون ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

بوقلمونهای سفید شامل: بیوتی ، نیکولاس ، هیبرید و …

بوقلمون بومی اصلاح شده

 

قبل از شروع به خرید تخم نطفه دار یا جوجه یک روزه و یا بوقلمون مادر، نوع نژاد مورد نظر خود را انتخاب کنید. هر بوقلمونی بنا به نژادی که دارد، دوره جوجه کشی، دوره رشد، میزان وزنگیری، میزان تخم گذاری، بازدهی و راندمان متفاوتی خواهد داشت. به طور کلی بوقلمون های قابل پرورش و دارای توجیه اقتصادی شامل سه نژاد می شوند که به عبارت زیر هستند:

 

بوقلمون سفید (بیوتی) : این بوقلمون از میزان وزن گیری بالایی برخوردار است و در طول دوره رشد و پرواری که 6 الی 7 ماه طول خواهد کشید، جنس نر به وزنی حدود 14 الی 18 کیلو گرم خواهد رسید. این بوقلمون ها این میزان تخمگذاری خوبی نیز دارند و می توان به عنوان بوقلمون گوشتی یا تخمگذار پرورش داد. اما به این نکته توجه کنید که بوقلمون سفید نسبت به سایر بوقلمون ها بیشتر دچار بیماری می شوند.

 

بوقلمون برنز اصلاح شده : نرهای این نژاد پس از هفت ماه پرورش به وزنی حدود 7 کیلو گرم خواهد رسید و ماده های این نژاد وزنی حدود 4 و نیم کیلوگرم خواهند گرفت. میزان تخم گذاری و وزن گیری کمتری نسبت به بوقلمون سفید دارد، اما به دلیل ثبات قیمتی بیشتر، مورد توجه پرورش دهندگان بیشتری است.

 

بوقلمون برنز اصیل : جنس نر این نژاد در طول 4 ماه به وزن تقریبی 13 کیلو گرم و ماده این نژاد در این مدت به وزن 8 کیلو گرم خواهد رسید. با توجه به اینکه نسبت به سایر نژاد ها دوره وزن گیری کمتری دارند، بنابراین هزینه های پرورشی کمتری نیز خواهد داشت، بنابراین اگر می خواهید پرورش بوقلمون برنز را در پیش بگیرید، نژاد برنز اصیل به عنوان نژاد مناسب برای پرورش بوقلمون گوشتی توصیه می شود.

 

نکته مهم : بوقلمون های سفید سینه پهن، بوقلمون هایی هستند که آن ها را در فروشگاه ها می بینید ( اما حتی در میان این نوع، دسته ای که در مرتع پرورش یافته طعم متفاوتی با بوقلمون های فروشگاهی دارند). گونه های هلندی سفید و برنز نیز گوشت معروفی دارند. بوقلمون های سینه پهن سفید و برنز نژادهای واقعی نیستند و برند تجاری برای فروش گوشت هستند.

 

اما هلندی های سفید و برنزهای استاندارد گونه های شناخته شده ای هستند. از نژادهای معروف مانند بوربون قرمز (Bourbon Reds) و ناراگنست (Narragansetts) با سایز متوسط هستند که از نظر تامین علوفه و کنترل آفات برتری دارند. بوقلمون های رویال پالم به طور متوسط به اندازه ی 4 تا 7 کیلوگرم رشد می کنند و ظاهری زیبا و متفاوت دارند.

 

پرورش بوقلمون,آشنایی با پرورش بوقلمون

راهنمای پرورش بوقلمون

 

بهترین نژاد بوقلمون پرورش در خانه

درست است که نژاد‌های مختلفی از بوقلمون مثل نژاد بومی، بیوتی، نیکولاس، هیبرید و...برای پرورش بوقلمون قابل پیشنهاد است ولی بوقلمون بومی که یک نژاد اصلاح شده است مناسب ترین نژاد برای پرورش است چون از طرفی نوسات قیمت گوشت بوقلمون با توجه به نژادهایی که دارد، با یکدیگر فرق می کند و ممکن است در ابتدای کار مجبور به پراخت هزینه های زیادی برای دان مصرفی آنها باشید ولی نژاد بومی اصلاح شده جزو آن دسته از بوقلمون هایست که تا 7 ماهگی به بلوغ می رسند و جیره مصرفی آنها در این مدت حدود 35 کیلوگرم است اما در این مدت وزن آنها به وزنی برابر با 20 الی 25کیلو گرم می رسد یعنی هر ماه نزدیک به سه کیلوگرم وزن می گیرند.

 

تصمیم گیری قبل از اقدام به پرورش بوقلمون گوشتی

برای راه اندازی این کار تولیدی باید زمینی مناسب، تقریبا به دور از مناطق مسکونی در اختیار داشته باشید. این زمین باید مسقف باشد و دارای حیاتی نسبتا مناسب برای هواخوری روزانه بوقلمون ها باشد، همچنین مکان مورد نظر باید حتما دارای امکانات رفاهی مانند آب و برق و گاز باشد چون تمام این موارد برای پرورش هر چه بهتر بوقلمون ها مناسب خواهد بود. 

 

برخی از پرورش دهندگان برای تهیه بوقلمون های مورد نیاز خود اقدام به خرید جوجه های چند روزه می کنند، آنها می خواهند هر چه سریعتر بوقلمون ها را گوشتی کرده و روانه بازار کنند اما در مقابل افرادی نیز هستند که با خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب و تخم های نطفه دار این پرنده اقدام به جوجه کشی از آنها کرده و همان جوجه ها را گوشتی نموده و به بازار عرضه می کنند.

 

شما باید تصمیم خود را بگیرید که کدام راه را انتخاب خواهید کرد، جوجه های چند روزه قیمت بالایی دارند و احتمال بیمار بودن یا بیمار شدن آنها در آینده وجود دارد، اما جوجه های به دنیا آمده از تخم های نطفه دار کاملا سالم خواهد بود و نحوه پرورش شما در سلامت آینده آنها دخیل خواهد بود. 

 

نکته هایی برای پرورش بوقلمون, روش های پرورش بوقلمون

نژادهای متفاوت بوقلمون

 

راهنمای انتخاب و خرید جوجه چند روزه بوقلمون

اگر تصمیم گرفته اید که با خرید جوجه چند روزه کار خود را شروع کنید، پس حتما باید قبل از خرید جوجه ها این نکات را مطالعه کنید چون در انتخاب سالم ترین جوجه ها کمکتان خواهد کرد:

 

جوجه ها را حتما به صورت حضوری خریداری کنید، چون باید تک تک جوجه ها را قبل از خرید مورد بررسی قرار دهید چون حتی بیمار بودن یکی از جوجه ها نیز در بیمار شدن کل گله تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین خرید از شهر های دور و یا خرید از سایت ها بدون بازدید حضوری اصلا کار عاقلانه ای نیست.

 

فرد فروشنده جوجه ها، حتما باید آنها را قبل از فروش مورد تست سلامت قرار داده باشد و انواع واکسن های لازم را به آنها تزریق کرده باشد. جوجه بوقلمون های واکسن نشده خیلی بیشتر از بوقلمون های واکسن شده در معرض بیماری خواهند بود. بارها مشاهده شده که جوجه ها هنگام خرید سالم بوده اند، اما پس از گذشت یک هفته شاهد مرگ تک تک آنها بوده ایم.

 

به جای خرید از افراد متفرقه، از خود پرورش دهنده خریداری کنید. آنها بهتر از فروشنده ها از سلامت جوجه های خود مطمئن هستند و قیمت خیلی پایین تری نیز برای شما در نظر خواهد گرفت. 

 

هنگام خرید حتما به سالن پرورش جوجه ها مراجعه کنید، اگر محیط پرورش بسیار کثیف باشد و دانخوری ها و آبخوری های جوجه ها کثیف باشد و موجوداتی مانند موش و سوسک و مگس در محیط آنها به فراوانی یافت شود، احتمال بیمار بودن و یا بیمار شدن جوجه ها وجود خواهد داشت.

 

وجود جوجه های بی حال و خمار و گوشه گیر در میان گله یعنی بیماری خاصی در حال شیوع بین آنهاست. پس بهتر است خرید از گله مورد نظر را لغو کنید.

 

هنگام خرید سعی کنید جوجه های نر را تفکیک جنسیتی نموده و برای پرورش انتخاب کنید، چون سریعتر از جوجه های ماده رشد کرده و وزن بالایی نیز نسبت به جوجه های ماده خواهند گرفت.

 

پس از انتخاب و خرید جوجه ها، آنها را با احتیاط حمل کرده و به بسترشان منتقل کند، بسیاری ها از جوجه ها حین انتقال و در مسیر تلف می شوند، پس به این مورد نیز دقت کنید، بهتر است فضای بین جوجه ها کمی باز باشد تا به راحتی جا به جا شوند و امکان تنفس برای آنها به راحتی ممکن باشد.

 

قبل از انتقال جوجه ها به بستر، باید مکان مناسب آنها را مهیا کنید. پوشاندن کف بستر با پوشال های نرم و یا خاک اره ، استفاده از لامپ مادر مصنوعی برای جوجه های زیر دو هفته، قرار دادن تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری و استفاده از فن های تهویه مناسب همگی از ملزومات لازم برای آماده سازی بستر جوجه ها می باشد.

 

همه چیز درباره ی پرورش بوقلمون,درمورد پرورش بوقلمون

نحوه تغذیه بوقلمون

 

تغذیه بوقلمون

شاید استفاده از ضایعات میوه و سبزجات غذای مقرون به صرفه ایی برای بوقلمون ها باشد ولی پرنده ها هر روز در حال رشد هستند و جیره غذایی آنها باید طبق فاکتور رشد و بر اساس نیازهای تقویتی باشد. جو خرد شده که در شیر خیس خورده است باضافه  تخم مرغ پخته و خرد شده و مخلوطی از سبزیجات مناسب ترین غذا برای جوجه بوقلمون هاست.

 

برای تغذیه جوجه بوقلمون ها به این نکات مهم توجه کنید:

ظرف دانخوری را به اندازه ای پر کنید که وقتی جوجه ها به آن نوک می زنند، هیچ دانه ای روی زمین نریزد چرا که ممکن است جوجه ها از همان دانه هایی تغذیه کنند که با مدفوعشان آلوده شده است.

 

ضد عفونی کردن ظروف دانخوری در طول هفته (حداقل یکبار در هفته) و ضدعفونی کردن آبخوری ها به صورت روزانه،جزو ضروریات  بهداشت تغذیه است.

 

استفاده از چند جوجه بوقلمون بزرگتر برای آموزش خوردن و آشامیدن جوجه های کوچکتر لازم است چون بر خلاف جوجه های سایر پرندگان ، جوجه بوقلمون ها هیچ استعدادی برای خوردن یا آشامیدن ندارند و در صورت سهل انگاری شما پرورش دهندگان عزیز ممکن است با لاشه آنها که در اثر گرسنگی تلف شده اند مواجه شوید.

 

توجه به دمای سالن در شروع دوره پرورش می تواند سلامت و تغذیه مناسب جوجه ها را تحت تاثیر قرار دهد. دمای بستر در روزهای اول باید بین 34 الی 36 درجه سانتیگراد باشد و هر هفته ایی که می گذرد به مقدار 2 درجه سانتیگراد از شدت دما کم کنید  تا زمانی که جوجه ها به دمای 18 درجه سانتیگراد عادت کنند.

 

دمای مناسب برای پرورش بوقلمون

دما در هفته های مختلف باید به قرار زیر باشد، در سیستم آشیانه گرم (گرمایش در کل سالن) .

بدو تولد 34 الی 36 درجه سانتیگراد

اواخر هفته اول تا 32 درجه سانتیگراد

هفته دوم تا 29 درجه سانتیگراد

هفته سوم تا 26 درجه سانتیگراد

هفته چهارم تا 24 درجه سانتیگراد

هفته پنجم تا 21 درجه سانتیگراد

از هفته ششم به بعد 18 درجه سانتیگراد

 

توجه: در مورد دمای محیط نژادهای صنعتی حتما از راهنمای پرورش آن نژاد استفاده شود.

 

نکاتی برای پرورش بوقلمون, بهترین روش پرورش بوقلمون

شرایط پرورش بوقلمون

 

شرایط سالن

سالن نگهداری جوجه‌ها باید چنان بنا شود که به سهولت و بدون هیچگونه ناراحتی بتوان آن‌را تهویه کرد.

سالن باید به گونه‌ای ساخته شود که به سهولت قابل تمیز کردن باشد.

 

پنجره‌ها باید در جلو و عقب سالن مستقر شوند. لازم است برای هر مترمربع آشیانه، حداقل یک دهم مترمربع پنجره در نظر گرفته شود.

رطوبت سالن باید حدودا 65 الی 70 درصد باشد تا هوای سالن خشک و گرد و خاکی نشود.

 

بستر کف سالن

توجه به بستر مناسب کف سالن برای پرورش بوقلمون بیش از سایر طیور اهمیت دارد. چرا که وزن زیاد این پرنده، به ویژه در نژاد‌های بومی اصلاح شده، باعث فشار بسیار زیادی به پای پرنده می‌شود و با توجه به نسبت جثه به مساحت در تماس با زمین پای پرنده، لزوم وجود یک بستر نرم و مناسب را مطرح می کند.

 

بستر‌های متفاوتی در نقاط مختلف با توجه به شرایط اقلیمی منطقه برای پرورش بوقلمون پیشنهاد می‌شود. از جمله این بستر‌ها می‌توان به پوشال، کلش، خاک اره، رول‌های مقوایی، کاغذ (روزنامه)، ماسه و... اشاره کرد.

 

هر کدام از این بستر‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مثلاً استفاده از ماسه به درستی نمی‌توان آنرا ضدعفونی کرد و رطوبت را بخوبی جذب نمی‌کند؛ یا خاک اره که بدلیل کوچک بودن و مصرف توسط پرنده (اشتباهاً بجای دان) ممکن است مشکلاتی بوجود آورد. یا استفاده از کاغذ یا مقوا که بدلیل ضخامت کم همیشه سرد و سفت است و جاذب رطوبتی خوبی هم نیست (اما ارزان است!).

 

به جهت حساسیت بوقلمون و نیز بیماری‌های شایع اندام حرکتی این پرنده، پیشنهاد می‌شود تا از پوشال نراد به ضخامت حداقل 7 سانتیمتر استفاده شود. این بستر ضمن ایجاد نرمی و جذب مناسب رطوبت، به خوبی قابلیت هم خوردن (چهارشاخ خوردن) را داراست و بدلیل اندازه آن، بوقلمون نمی‌تواند آنرا بخورد.

 

جهت پرورش بوقلمون در ایران، فضایی که باید در اختیار جوجه بوقلمون باشد براساس سن به شرح زیر می باشد:

 

هفته اول هر متر مربع 30 جوجه

هفته 2 تا 4 هر متر مربع 20 جوجه

هفته 5 تا 6 هر متر مربع 10 جوجه

هفته 7 تا 8 هر متر مربع 8 جوجه

هفته 9 تا 12 هر متر مربع 5 جوجه

هفته 13 تا 20 هر متر مربع 2 یا 3 جوجه

 

وسایلی که برای پرورش و نگهداری جوجه بوقلمون به کار میرود تقریباً شبیه به آن چیزی است که در پرورش جوجه های مرغ به کار می رود.

جلوگیری و پیشگیری از بیماری مستلزم رعایت اصول بهسازی و بهداشت است.

از این رو باید لانه و همچنین وسایل را قبل از ورود و پایان هر دوره به خوبی شست و ضد عفونی نمود.

 

آشنایی با پرورش بوقلمون,روش پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون

 

تهویه و رطوبت در پرورش

برای رشد معمولی جوجه بوقلمون هوای تازه و تمیز ضرورت دارد. با استفاده از پنجره های تهویه‌ای و همچنین هواکش های برقی می ‌توان تهویه را کنترل کرده که البته تهویه نباید سبب سرد شدن سالن گردد. هنگام ورود به سالن می‌توان وضعیت تهویه را بخوبی تشخیص داد، زیرا وجود هرگونه بوی نامناسب دلیل عدم و نقص تهویه است.

 

تهویه نامناسب از طرفی سبب کم کردن رطوبت می شود. وجود رطوبت در داخل سالن نیز یکی از نشانه های نقص تهویه است. سالن نگهداری جوجه ها همیشه باید خشک نگهداری شود و اگر خشکی هوا بیش از حد لازم باشد رشد پرها کم شده و وضعیت پرها نامناسب می گردد.

 

غذای جوجه بوقلمون

جوجه بوقلمون نیز بسیار کم هوش و بی استعداد است به همین دلیل طرز خوردن غذا و آشامیدن به سختی فرا می گیرد و باید دقت و توجه و حوصله به خرج داد تا جوجه ها طرز خوردن و آشامیدن را فرا بگیرند.جوجه های بوقلمون دو مرتبه در روز غذا می خورند .

 

ظرف دانخوری را نباید به حدی پر کرد که دانه ها روی زمین بریزند و باید آن را طوری پر کنید که در مرتبه بعدی مقداری از دانه ها باقی مانده باشند. هفته ای یکبار ظرف غذاخوری پرنده را ضد عفونی کنید . اگر دانه ها با مدفوع آلوده شده اند آنها را دور بریزید .

 

برای تغذیه جوجه ها و ترغیب آنها به خوردن غذا می توان از باقیمانده میوه و سبزیجات، مقداری جو خرد شده، مقداری شیر و تخم مرغ پخته و خرد شده و یا غذای سبز استفاده کرد.

 

اگر متقتضی قصد دارد نسبت به خرید زمین اقدام نماید، بهتر است قبل از این کار، با کارشناسان « اداره ی صدور پروانه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی» در مرکز استان مشورت نماید و کروکی و محل مورد نظر را به رویت و اصلاح آنها برساند. راهنمایی و مشورت لازم را از ایشان بگیرد.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
پنج شنبه 103 فروردین 9
امروز:   879 بازدید
دیروز:   560  بازدید
فهرست
پیوندهای روزانه
آشنایی با من
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
الهه ناز
دلسوز و مهربان نسبت به همه بنده های خدا هستم و سعی میکنم به همه کمک کنم. لطف کنید وبلاگ را فقط با اکسپلورر مشاهده فرمایید چون اینطوری دیگه بهم ریخته نخواهد شد...
لوگوی خودم
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اوقات شرعی
لینک دوستان
EMOZIONANTE
عاشقان
عاشق آسمونی
به سوی فردا
معرفی سایت ها و بهترین های اینترنت
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
لحظه های آبی
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
فنی و مهندسی
همنشین
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
آخرالزمان و منتظران ظهور
PARSTIN ... MUSIC
منتظر ظهور
رز یخ زده
نظرمن
Smile of dream

عصر پادشاهان
Different.fdan
● بندیر ●
سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

سلام
ن والقلم ومایسطرون
سرباز ولایت
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
هستی همیشگی
دانلود آهنگ جدید
سکوت ابدی
ای که مرا خوانده ای ، راه نشانم بده
SIAH POOSH
بخور زار
بلوچستان
بامبو
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
مدرسه ای شاد
محفل آشنایان((IMAN))
آخرین روز دنیا
هیس
اتاق دلتنگی
مهر بر لب زده
ادبیات و فرهنگ
MATIN 3DA
ارتش دلاور
عشاق((عکس.مطلب.شعرو...))
PARANDEYE 3 PA
PARANDEYE 3 PA
فانوسهای خاموش
کانون فرهنگی شهدا
ساده دل تنها
یا د د اشت ها ی شخصی خو د م .
سایت مشاوره بهترین تمبرهای جهان دکترسخنی
شهرستان بجنورد
وبلاگ آموزش آرایشگری
کلکسیون تمبرخانواده شهید محمدسخنی وجمیله رمضان
اسیرعشق
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
سایت طنز و کاریکاتور دکتررحمت سخنی
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
عصر پاییزی
به خوبی فکر کن
آقاشیر
دانلود بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل
.دوازدهمین سوارسرنوشت
کامپیوتر+ اینترنت+ ...
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
طب ورزشی دکتررحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دوربین مدار بسته
سفیر دوستی
سایت گوناگون دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
آسمان آبی من
تنهایی......!!!!!!
خبر روز
کربلا
رویش
یادداشتها و برداشتها
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
آموزش شنا
معیار عدل
کارشناس مدیریت بازرگانی: مهران حداد
سکوتی پرازصدا
xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
.: شهر عشق :.
تک درخت
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
نکته های زندگی
معرفی روستای قزل احمد
ما تا آخرایستاده ایم
روستای چشام
سایت روستای چشام
عکس سرا + جام جهانی 2010
عکس های عاشقانه
بنده ی ناچیز خدا
رفقا
اس ام اس های عاشقانه
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
پتی آباد سینمای ایران
سلام آقاجان
منطقه آزاد
❤ღنیلوفرهای آبیღ❤
علی پیشتاز
هگمتانه
گیاهان دارویی
محمدمبین احسانی نیا
ستاره سهیل
اندیشه های من
ღღتنهاییღღ
تنهایی
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
درهم
*bad boy*
عاشقتم
یاد نیما
واقعه
چوک بندر
مشاوره - روانشناسی
عشق آباد شهرمن
بچه های خدایی
شبستان
دل شکســــته
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
اسطوره عشق مادر
نور
Dark Future
**عاشقانه ها**
الهگان
سلامتی و فرج امام زمان صلوات
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
Manna
دریایی از غم
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
عشق الهی: نگاه به دین با ...
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
پیمان دانلود
بچّه شهید (به یاد شهدا)
یه دختره تنها
ورزشهای رزمی
سرباز حریم ولایت
جک ، اس ام اس و عکس
سماموس
حکیم دزفولی
خنده بازار
گل همیشه نازم
ऌ عاشق بی معشوق ऌ
گل خشک
راه فضیلت
نامه ای در راه عشق
نت سرای الماس
دل پر خاطره
مردود
ست سارافون ودامن شلواری نیلوف
دهکده کوچک ما
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
فقط خدا
COMPUTER ENGINEERING &
شاه تور
اسرا
غزلیات محسن نصیری(هامون)
پاتوق دخترها
اس ام اس جدید
موعود
آتیه سازان اهواز
نور غدیر
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
این نیز بگذرد ...
گالری رنگارنگ
خداجون دوستت دارم
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
کلاس من
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کیمیا
طوبای محبت
نوری چایی_بیجار
* روان شناسی ** ** psychology *
دوستانه
xXx عکسدونی xXx
شخصی
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
کتابهای رایگان برای همه
مهربانی
نقاشی های الیکا یحیایی
اصولی رایانه
سید خراسانی
زمزمه تنها
« عــــــفـــــــاف و حـــــجــــــاب »
سوادکوهی ریکا
سکوت(فریاد)
نوستالوژی دل ....
عاشقانه ها
mohammad
حرفهای شیرین
عرفان وادب
خیارج سرای من است
حرفهای آسمانی
شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة
احسان ابراهیم پور
بهنام دانلود
مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
عاشقانه ها
باشگاه پرواز
سکوت پرسروصدا
بدنسازی و هیکل
khoshbakhti
فرهنگی
Morteza Qasemi:Violinist
تنها

راه انداز و برنامه نویس پی ال سی+تازه های فناوری اطلاعات
چشم انتظار
درگز دیار آشنا
عشق بزرگ ترین دروغ دنیاست
دل شکسته
پیامک 590
خط بارون
خط بارون
خط بارون
نبض شاه تور
فرزند روح الله
اخبار دنیای عشق
تجربه های مربی کوچک
صل الله علی الباکین علی الحسین
Sense Of Tune
ghamzade
یٰا عِمٰادَ مَنْ لا عِمٰادَ لَهْ
متالورژی_دانلود فایل برای دانشجویان متالورژی (rikhtegari.com)
رویایی زندگی کردن...
اسماء الحسنی
خوش مرام
تینا
ستاره سهیل
جلسه قرآن وعترت کاشان
قافله شهدا
♥ღردپای عشق♥ღ
در پناه آسمون
انتظار نور
برو بچه های ارزشی
Chamran University Accounting Association
پاتوق سرا
عشق سرخ
مقاله های تربیتی
یاس من
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
فقط خدا
دوزخیان زمین
گل یا پوچ ؟
داستان یک روز
vagte raftan
ناکام دات کام
آزاد اندیشان
گنجینه
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
حفاظ
محمد شادانی
مناجات با عشق
فهادانــ
دانشجو
بیاببین چیه ؟
از یک انسان
غم
زازران
مریم بانو
mahoor
مرجع اس ام اسSMS
قرمز ها
جالب انگیزناک
فقط من برای تو
یادداشتهای روزانه رضا سروری
سیاه و سفید
داود ملکزاده خاصلویی
دوباره سبز می شویم...
شش گوشه
ریاضیات
نوجوونی از خودتون
عکس
امپراتوری هخامنشیان
آرشیو
آرشیو مطالب کتاب جمله های طلایی و مطالب گوناگون[58] . جمله های طلایی[17] . ازدواج[8] . آرامش[4] . تصاویر[4] . خانواده سبز[4] . زندگی[4] . عشق[3] . خوشبختی[3] . رومانتیک[3] . سلامتی[3] . تصویر[3] . زن[3] . میلاد[3] . گناه[2] . مادر[2] . گزیده مجله خانواده سبز[2] . کشمیر[2] . قرآن[2] . عیدنوروز[2] . فریدون مشیری[2] . قانون جذب[2] . مناظره[2] . یادگاری دوستان[2] . کبد چرب[2] . نعمت[2] . جملات الهام بخش و زیبا برای زندگی[2] . خدا هست[2] . تکالیف[2] . تکنولوژی فکر[2] . حسین[2] . دختر[2] . دوستت دارم[2] . دوستی[2] . داستان[2] . زیبایی[2] . علی(ع)[2] . شب قدر[2] . صلوات[2] . صوفی و خرش[2] . اسلام[2] . ارتباط[2] . اس ام اس[2] . پیامبر[2] . اعمال[2] . اعمال شب لیله الرغائب . اعمال هنگام خواب . افتخار به زن بودن . افرادی که چشمشان کمتر از یک نمره ضعیف است، لیزیک نکنند . افسانه زن . افکاردیگران . اقدام عجیب . اگر خستگی و کسالت رهایتان نمی‌کند ! . اگر دعایتان مستجاب شد مواظب سه حالت باشید . اگر نمیتوانی . الحمد لله . الله الله و استجابت دعا . الهی قمشه ای . اما... . امام باقر . امام جعفرصادق . امام رضا (ع) . امام رضا علیه السلام و حفظ آبروی شیعه خراسانی . امام زمان . امام صادق . امام کاظم . امام هادی . امشب لیلةالرغائب . امنیت . امید . امید به زندگی به 150 سال می‌رسد . امیدوار کننده ترین آیه در قرآن . امیدواری . انتخاب نوع حجاب . اندیشه ها . انسان . انسانهای سبز . انگشتر بهشتى . انواع سوشی با طراحی های دیدنی و زیبا . انواع مختلف کفش . اولین ژیانی که تولید شد/عکس . اولین و آخرین سفر انسان به ماه . ای جوووونم . ایدز . ایده . ایده بزرگ . ایران برگر . ایران پرمصرف‌ترین مشتری سیگار تا 40 سال آینده . این 9 خرافه سلامت را باور نکنید! . این خوردنی‌ها شما را خسته‌ می‌کنند . این خوشمزه ها شما را پیر می‌کنند! . این ستارگان زن از شوهرانشان پولدارترند! . این ماده مغذی محافظ لثه است . این میان وعده مانع پرخوری می شود . این نانوایی نان ندارد . اینترنت با مغز ما چه می‌کند . بـآیَـ? . با 16 درخت با شکوه در گوشه و کنار جهان آشنا شوید . با اصول و کلیدهای فهم زبان بدن آشنا شویم! . با اظهار نیاز خود را ذلیل نکنید . با افراد عصبی چگونه برخورد کنیم . با این 12 انگیزه ازدواج نکنید! . با این لباس ها خوش اندام می شوید . با این نوشیدنی شیرین لاغر شوید . با تلاش . با خزان‌ زدگی پوستمان چه کنیم . با زبان بدن، مچ همه را بگیرید! . با فواید دارچین آشنا شویم . با مردان کوتاه قد ازدواج کنید! . بارهنگ . بازداشت یکی‌از عوامل تحریکات‌اخیر دراصفهان . بازیگر زن ایرانی از تغییر جنسیت و دنیای مردانه‌اش می‌گوید . باشگاه لاغر اندام های گوشی های موبایل! . بافتن موها . بانوی ایرانی، بهترین ورزشکار زن سال 2014 آسیا . باید و نبایدهای طراحی دکور فضای داخلی خانه . ببخش . بخشش . بخشش کنید، اما . بخور نخور‌های پاییزی از دید طب سنتی . بدون رژیم گرفتن لاغر شوید . برای نوجوان خود وقت بگذارید . برخی از آثار نماز شب . برداشتن موانع موفقیت . برکات‌ ماه‌ رمضان‌ . بسیار مهم و حیاتی . بلایی که سیگار بر چهره می‌‌آورد . به بهانه فیلم ملک سلیمان (ارتباط،دوستی و ...با اجنه مسایل دیگر) . به زن بودنتان افتخار کنید . بهترزندگی کردن . بهترزیستن . بهترین . بهترین خوراکی‌ها برای داشتن چشمانی زیبا . بهترین دعاى حاجت . بهترین راهنمای انتخاب و خرید لباس پاییزی . بهترین فبلت‌هایی که می‌توانید در پاییز خریداری کنید . بهترین و بدترین موادغذایی برای دیابتی‌ها . بهترین و جالب ترین سلفی های 2014 . بهترین کرم دور چشم، مناسب سنِ شما . بهترینها برای سال نو . بهره مندی از دنیا . بهروز یاسمی . بیست معجزه . بیش از 120 انسان منجمد در انتظار حیات دوباره‌اند! . بیماری که جان مرتضی پاشایی را گرفت جدی بگیرید . بیوگرافی ناصر گیتی‌جاه . پاداش کسی که آیة الکرسی را زیاد می خواند . پاسخ . پاسخ به سوالات . پای صحبت «نامزد مرتضی پاشایی» . پایان یا آغاز عاشق . پایه تخت . پایه های اخلاق . پردرآمدترین شغل ها برای زنان . پرسش . پروانه . پروردگار . پس از فوت همسرش! . پسر . پل . پلک بزنید . پند . پوکی استخوان . پیام . پیام ضروری . " دانش کم چیز خطرناکی است " . "حبس" در انتظار مزاحمان تلفنی 115 . "زمین در خوش ترین احوال" . «بهنام تشکر» پدربزرگ شد! . 10 اختراع برتر 2014 معرفی شد . 10 ترفند ساده برای سال اول ازدواج . 10 تفاوت عمده بین مغز زنان و مردان! . 10 چیزی که زن‌ها درمورد مردها تنفر دارند . 10 چیزی که هرگز نباید روی صورت تان قرار دهید . 10 درس زندگی . 10 دلیلی که باعث می‌شوند هرگز ثروتمند نشوید! . 10 راز تحریک متابولیسم بدن . 10 راز حل نشده در مورد انسان‌های اولیه . 10 راز نادیده گرفته شده از تاریخ . 10 روش برای اینکه در زندگی خوش شانس باشیم . 10 فایده معجزه‌ آسای زنجبیل . 10 فرمول ساده برای چکاپ شخصی . 10 مسکن طبیعی عالی برای دردهای قاعدگی . 100 دلاری . 12 آلوده‌کننده هوای داخل خانه . 13 عادت روزمره که باعث پیری میشود . 13 واقعیت چینی که شاید نشنیده باشید . 1387 . 14 باور غلط گوارشی . 14 نکته برای رسیدن به زندگی شادتر! . 15 واقعیت جالب در مورد هند که تا به حال نشنیده اید . 15 کاری که افراد برخوردار از اعتماد به نفس بالا انجام نمی‌دهند . 15روز . 16 اشتباهی که شما را کوتوله نشان می‌دهد! . 18 توصیه همسرانه برای آقایان . 20 دقیقه قبل از خواب قهوه بنوشید . 22 نکته تغذیه‌ای،نمره سلامت‌ . 25 نکته طلایی . 27 چیزی که در 27 سالگی باید یاد گرفت . 3 سال متوالی خشکسالی متوسط تا شدید در 8 استان . 30 . 30 بلایی که نباید سرخودتان بیاورید !!! . 30سال . 4 برابر شدن جمعیت سالمندی ایران . 40 آموزه مهم درباره همسرداری از زبان ائمه . 40 درصد از 200 نوع سرطان، قابل پیشگیری است . 40 نکته مهم اخلاقی در 40 جمله کوتاه و خواندنی . 40درس . 5 اشتباه در شستن صورت . 5 ترفند برای کار کمتر و موفقیت بیشتر در زندگی . 5 نکته حیاتی برای پیاده روی در تابستان . 50 . 6 چای گیاهی که سالم تان می کنند . 6 راهکار برای فرار از استرس های کاری . 6 فایده . 7 پیشنهاد غذایی مهم پزشکان برای سلامت و زندگی شاد خانم ها . 7 دلیل کاهش تمایل زنان به بچه‌دار شدن . 7 غذای ساده برای 7 موقعیت حساس . 79 درصد روزهای امسال پاک و سالم بودند . 7سین . 8 جاذبه طبیعت گردی ایران . 8 غذای سمی . 8 ماده خوراکی برای کم کردن اشتها . 8 نکته مهم . 9 توصیه‌ مفید صبحانه‌ ای! . 9 عادتی که ثروتمندان در زندگی دارند . 9 یار سلامتی بدن به شرط اعتدال . Art . Beautiful letter . Best Photograph . change me . Frying eggs made easy . Kashmir . Nice Garden . RED X RED . sms-اس ام اس . snake man . Surgery of a snake . Taronga Zoo . wow!!! . آبان ماه . آبان، ماه کم آبی تهرانی ها . آتش چهارشنبه . آثار روابط جنسی از منظر قرآن . آخر الزمان . آخرین آمار ازدواج و طلاق در کشور . آخرین آمار بیکاری در کشور . آخرین حرف تو چیست؟ . آدم برفی . آرام شدن . پیامبر اکرم . پیامبر اکرم(ص) . پیامبر اکرم(ص) نمونه کامل اخلاق . پیامبراکرم . پیامبران . پیرزن و مرد گوژپشت . پیشگیری از بارداری در ابتدای ازدواج . پیشگیری از سرطان . پیشنهاد هیجان‌انگیز برای موهای شما . پیوندهای روزانه . تئوری پنجره شکسته . تاثیر رنگ های شاد بر خلاقیت انسان ها . تاثیر قرمزوآبی . تاثیر میوه‌های بنفش و آبی در تقویت حافظه . تاثیر والدین در اخلاق . تاریخچه هفت سین . تاریخچه ولنتاین . تبدیل برج آب قدیمی به یک خانه مدرن . تبریک . تجلیل از پدر تعلیم وتربیت ایران در روز جهانی کودک . تخریب 2 طبقه پاساژ علاءالدین... . تدابیر مردان در همسرداری . تدبیر درست . ترافیک پرحجم در جاده های کشور . ترایفـل کاسـه ای رنگی . ترفندهای ساده برای زندگی . ترفندهای یک کدبانوی کامل . ترول . ترک کف پا را جدی بگیرید . تزریق انسولین، باعث ایجاد سرطان خون می‌شود . تزیین تخم مرغ . تست . تستهایی جالب برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی . تشخیص آلزایمر از طریق راه رفتن . تشخیص آلزایمر با تست بویایی ! . آزاردهنده‌ترین مشکلات اندروید جدید . آسون ترین کار و سخت ترین کار . آشنایی با علائم، راه‌های تشخیص و مقابله با ویروس‌ کرونا . آشنایی با علایم و نشانه بیماری ها در چهره . آشنایی با معماران چیره دست دنیای جانوران . آشنایی با ویتامین D و بیماری های کمبود ویتامین D . آفرینش زن . آلودگی در آب تهران نداریم . آمادگی ازدواج . آموزش درست کردن بهترین سیب‌ زمینی سرخ کرده‌ دنیا . آموزش نماز . آموزش کمک‌های اولیه به مصدومین اسید پاشی . آموزنده . آموزه های طنز و جالب عمه کتی . آنچه در مورد میگو باید دانست .
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com