سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
ایمانِ کسی برای خدا خالص نمی شود، تا آن که خداوند، نزدش از خودش، پدرش، مادرش ، فرزندانش، خانواده اش و هر آنچه از مردم دارد، محبوب تر باشد . [امام صادق علیه السلام]

نوشته شده توسط:   الهه ناز  

مجموعه: بیماری ها و راه درمان

 

علائم بیماری فنیل کتونوری, بیماری فنیل کتونوری چیست

فنیل کتونوری یک بیماری ارثی است که باعث جمع اسید آمینه ای به نام فنیل آلانین در بدن می شود

 

درباره فنیل کتونوری چه میدانید؟

بیماری فنیل کتونوری یک نقص متابولیکی مادرزادی نادر است. اختلال اصلی در این بیماری، تجمع اسید آمینه فنیل آلانین در مایعات بدن و سیستم عصبی است. تجمع این اسید آمینه به دلیل عدم وجود آنزیم مورد نیاز برای تبدیل فنیل آلانین به تیروزین رخ می‌دهد. 

فنیل کتونوری (fen-ul-key-toe-NU-ree-uh) که PKU نیز نامیده می شود ، یک بیماری ارثی نادر است که باعث می شود اسید آمینه ای به نام فنیل آلانین در بدن جمع شود. فنیل کتونوری به دلیل نقص ژن ایجاد می شود که به ایجاد آنزیم مورد نیاز برای تجزیه فنیل آلانین کمک می کند.

 

بدون آنزیم لازم برای پردازش فنیل آلانین ، هنگامی که فرد مبتلا به فنیل کتونوری غذاهایی را که حاوی پروتئین هستند یا آسپارتام ، یک شیرین کننده مصنوعی می خورد ، تجمع خطرناکی ایجاد می کند. این در نهایت می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

 

تا آخر عمر ، افراد مبتلا به فنیل کتونوری نوزادان ، کودکان و بزرگسالان باید رژیم غذایی را دنبال کنند که فنیل آلانین را محدود کند ، که بیشتر در غذاهای حاوی پروتئین یافت می شود. تشخیص فنیل کتونوری بلافاصله می تواند به جلوگیری از مشکلات عمده سلامتی کمک کند.

 

علائم بیماری فنیل کتونوری, بیماری فنیل کتونوری چیست

نوزادانی که از مادران با سطح فنیل آلانین بالا متولد می شوند، اغلب فنیل کتونوری را به ارث نمی برند

 

علائم فنیل کتونوریا 

نوزادان تازه متولد شده با فنیل کتونوری در ابتدا هیچ علائمی ندارند. با این حال ، بدون درمان ، نوزادان معمولاً طی چند ماه علائم فنیل کتونوری پیدا می کنند.

 

علائم و نشانه های فنیل کتونوری ممکن است خفیف یا شدید باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• بوی متعفن در نفس ، پوست یا ادرار ، ناشی از فنیل آلانین بیش از حد در بدن است.

• مشکلات عصبی که ممکن است شامل تشنج باشد.

• بثورات پوستی (اگزما)

• پوست روشن و چشمهای آبی ، زیرا فنیل آلانین نمی تواند به ملانین تبدیل شود ، رنگدانه مسئول مو و رنگ پوست 

• سر غیر طبیعی کوچک (میکروسفالی)

• بیش فعالی

• ناتوانی ذهنی

• تأخیر در توسعه

• مشکلات رفتاری ، عاطفی و اجتماعی

• اختلالات روانی

 

شدت فنیل کتونوری 

شدت فنیل کتونوری به نوع آن بستگی دارد.

• فنیل کتونوری کلاسیک: شدیدترین شکل این اختلال فنیل کتونوری کلاسیک نامیده می شود. آنزیم مورد نیاز برای تبدیل فنیل آلانین وجود ندارد یا به شدت کاهش می یابد ، در نتیجه سطح بالایی از فنیل آلانین و آسیب شدید مغزی ایجاد می شود.

 

• اشکال فنیل کتونوری کمتر شدید : در اشکال خفیف یا متوسط ??، آنزیم برخی از عملکردها را حفظ می کند ، بنابراین سطح فنیل آلانین آنقدرها بالا نیست و در نتیجه خطر کمتری از آسیب مغزی به وجود می آورد.

اما اکثر کودکان مبتلا به این اختلال هنوز برای جلوگیری از ناتوانی ذهنی و سایر عوارض به رژیم غذایی ویژه فنیل کتونوری نیاز دارند.

 

بارداری و فنیل کتونوری

زنانی که فنیل کتونوری دارند و باردار می شوند در معرض شکل دیگری از بیماری بنام فنیل کتونوری مادر قرار دارند. اگر زنان از رژیم فنیل کتونوری ویژه قبل و حین بارداری پیروی نکنند ، سطح فنیل آلانین خون می تواند بالا رود و به جنین در حال رشد آسیب برساند یا باعث سقط شود.

حتی زنانی که اشکال کمتری در فنیل کتونوری دارند ممکن است با رعایت نکردن رژیم فنیل کتونوری فرزندان متولد شده خود را در معرض خطر قرار دهند.

 

نوزادانی که از مادران با سطح فنیل آلانین بالا متولد می شوند ، اغلب فنیل کتونوری را به ارث نمی برند. اما اگر سطح فنیل آلانین در خون مادر در دوران بارداری زیاد باشد ، می تواند عواقب جدی داشته باشد. عوارض هنگام تولد می تواند شامل موارد زیر باشد:

- وزن کم هنگام تولد

- تأخیر در رشد

- ناهنجاری های صورت

- سر غیر طبیعی کوچک

- نقص قلب و سایر مشکلات قلبی

- ناتوانی ذهنی

- مشکلات رفتاری

 

علائم بیماری فنیل کتونوری, بیماری فنیل کتونوری چیست

یک ژن معیوب باعث فنیل کتونوری می شود که می تواند خفیف ، متوسط ??یا شدید باشد

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در این شرایط به دنبال توصیه های پزشکی باشید:

- نوزادان تازه متولد شده: اگر آزمایش های معمول غربالگری نوزادان نشان دهد که کودک شما ممکن است فنیل کتونوری داشته باشد ، پزشک کودک شما می خواهد بلافاصله درمان رژیم غذایی را برای جلوگیری از مشکلات طولانی مدت آغاز کند.

 

- زنان در سن باروری: برای زنان با سابقه فنیل کتونوری بسیار مهم است که قبل از بارداری و در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنند و رژیم فنیل کتونوری را حفظ کنند تا خطر افزایش سطح فنیل آلانین خون در نوزادان متولد نشده کاهش یابد.

 

بزرگسالان افراد مبتلا به فنیل کتونوری در تمام طول زندگی به مراقبت ادامه می دهند. بزرگسالان مبتلا به فنیل کتونوری که رژیم غذایی فنیل کتونوری را در نوجوانی خود متوقف کرده اند بهتر است به پزشک مراجعه کنند. بازگشت به رژیم غذایی ممکن است عملکرد ذهنی را بهبود بخشد و باعث کندی آسیب به سیستم عصبی مرکزی شود که می تواند ناشی از سطوح بالای فنیل آلانین باشد.

 

علل فنیل کتونوری 

یک ژن معیوب (جهش ژنتیکی) باعث فنیل کتونوری می شود که می تواند خفیف ، متوسط ??یا شدید باشد. در یک فرد مبتلا به فنیل کتونوری ، این ژن معیوب باعث کمبود آنزیمی می شود که برای پردازش فنیل آلانین ، یک اسید آمینه مورد نیاز است.

 

وقتی فرد مبتلا به فنیل کتونوری غذاهای غنی از پروتئین مانند شیر ، پنیر ، آجیل یا گوشت و حتی غلات مانند نان و ماکارونی یا خوردن آسپارتام (یک شیرین کننده مصنوعی) تجمع خطرناک فنیل آلانین ممکن است ایجاد شود. این تجمع فنیل آلانین منجر به آسیب سلولهای عصبی در مغز می شود.

 

• وراثت

برای به ارث بردن فنیل کتونوری در کودک ، مادر و پدر باید ژن معیوب را داشته و منتقل کنند. به این الگوی وراثت اتوزومی مغلوب گفته می شود. داشتن هر دو والدین با ژن معیوب، باعث فنیل کتونوری می شود. اگر فقط یکی از والدین ژن معیوب داشته باشد ، خطر انتقال فنیل کتونوری به کودک وجود ندارد ، اما احتمال دارد کودک ناقل باشد.

در اکثر مواقع ، فنیل کتونوری توسط دو والد که ناقل این اختلال هستند ، به کودکان منتقل می شود ، اما آن را نمی دانند.

 

عوامل خطر

عوامل خطر برای وراثت فنیل کتونوری عبارتند از:

• داشتن هر دو والدین با ژن معیوب که باعث فنیل کتونوری می شود. دو والد باید یک نسخه از ژن معیوب را برای کودک خود منتقل کنند تا به این بیماری مبتلا شود.

•از نژاد خاص. نقص ژنی که باعث فنیل کتونوری می شود از نظر گروه های قومی متفاوت است و در آفریقایی-آمریکایی کمتر از سایر اقوام است.

 

عوارض فنیل کتونوری 

فنیل کتونوری درمان نشده می تواند در نوزادان ، کودکان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال عوارضی ایجاد کند. هنگامی که مادران مبتلا به فنیل کتونوری در طول بارداری سطح فنیل آلانین خون بالایی دارند ، ممکن است نقایص مادرزادی یا سقط جنین رخ دهد.

 

فنیل کتونوری درمان نشده می تواند منجر به موارد زیر شود:

 

- آسیب برگشت ناپذیر مغزی و معلولیت ذهنی مشخصی که از چند ماه اول زندگی شروع می شود.

- مشکلات عصبی مانند تشنج و لرزش

- مشکلات رفتاری ، عاطفی و اجتماعی در کودکان بزرگتر و بزرگسالان

- عمده مشکلات بهداشتی و تکاملی

 

جلوگیری از فنیل کتونوری

اگر فنیل کتونوری دارید و قصد باردار شدن دارید:

• رژیم کم فنیل آلانین را دنبال کنید. زنان مبتلا به فنیل کتونوری می توانند قبل از بارداری با رعایت یا بازگشت به رژیم کم فنیل آلانین از نقایص مادرزادی جلوگیری کنند. اگر فنیل کتونوری دارید ، قبل از شروع بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

 

• مشاوره ژنتیک را در نظر بگیرید. اگر از بستگان نزدیک فنیل کتونوری یا کودکی با فنیل کتونوری دارید ، ممکن است از مشاوره ژنتیک قبل از بارداری نیز بهره مند شوید. پزشکی که در زمینه ژنتیک پزشکی تخصص دارد می تواند به شما کمک کند تا نحوه انتقال فنیل کتونوری از طریق شجره نامه شما را بهتر درک کنید. وی همچنین می تواند به شما در تعیین خطر داشتن فرزند با فنیل کتونوری کمک کند و همچنین در تنظیم خانواده کمک کند.

 

علائم بیماری فنیل کتونوری, بیماری فنیل کتونوری چیست

 رژیم کم فنیل آلانین را دنبال کنید

 

درمان فنیل کتونوری

درمان اصلی فنیل کتونوری شامل موارد زیر است:

• یک رژیم غذایی مادام العمر با مصرف بسیار محدود پروتئین ، زیرا غذاهای دارای پروتئین حاوی فنیل آلانین هستند.

 

• استفاده از فرمول فنیل کتونوری (یک مکمل غذایی خاص) برای اطمینان از داشتن پروتئین ضروری کافی (بدون فنیل آلانین) و مواد مغذی ضروری برای رشد و سلامت عمومی مقدار ایمن فنیل آلانین برای هر فرد مبتلا به فنیل کتونوری متفاوت است و می تواند در طول زمان متفاوت باشد. به طور کلی ، ایده این است که فقط مقدار فنیل آلانین مصرف شود که برای رشد طبیعی و فرآیندهای بدن لازم است ، اما نه بیشتر. پزشک شما می تواند مقدار مطمئنی را از طریق موارد زیر تعیین کند:

- بررسی منظم سوابق رژیم غذایی ، نمودارهای رشد و سطح خون فنیل آلانین

- آزمایش خون مکرر که با تغییر در طول زمان ، به ویژه در هنگام جهش رشد کودکی و بارداری ، سطح فنی آلانین را کنترل می کند.

- آزمایشات دیگری که رشد و سلامتی را ارزیابی می کنند.

 

پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد که می تواند به شما کمک کند تا در مورد رژیم فنیل کتونوری اطلاعاتی کسب کنید ، در صورت لزوم تنظیماتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و پیشنهادهایی در مورد راه های کنترل چالش های رژیم فنیل کتونوری ارائه دهد.

 

از کدام غذاها خودداری کنید

از آنجا که مقدار فنیل آلانین که فرد مبتلا به فنیل کتونوری می تواند با خیال راحت بخورد بسیار کم است ، بنابراین اجتناب از همه غذاهای پر پروتئین ، از جمله:

- شیر

- تخم مرغ

- پنیر

- آجیل

- دانه های سویا

- لوبیا

- مرغ

- گوشت گاو

- ماهی

سیب زمینی ، غلات و سایر سبزیجاتی که دارای پروتئین هستند احتمالاً محدود خواهد بود.

 

کودکان و بزرگسالان همچنین باید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی های دیگر ، از جمله بسیاری از نوشابه های رژیمی و سایر نوشیدنی های حاوی آسپارتام (NutraSweet ، Equal) خودداری کنند. آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که با فنیل آلانین ساخته می شود.

 

برخی از داروها ممکن است حاوی آسپارتام و برخی ویتامین ها یا مکمل های دیگر ممکن است حاوی اسیدهای آمینه یا شیر خشک بدون چربی باشند. در مورد محتوای محصولات بدون نسخه یا داروهای تجویز شده با داروساز خود مشورت کنید.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته 


 
نظرات شما ()
 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
جمعه 103 فروردین 10
امروز:   1153 بازدید
دیروز:   1224  بازدید
فهرست
پیوندهای روزانه
آشنایی با من
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
الهه ناز
دلسوز و مهربان نسبت به همه بنده های خدا هستم و سعی میکنم به همه کمک کنم. لطف کنید وبلاگ را فقط با اکسپلورر مشاهده فرمایید چون اینطوری دیگه بهم ریخته نخواهد شد...
لوگوی خودم
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اوقات شرعی
لینک دوستان
EMOZIONANTE
عاشقان
عاشق آسمونی
به سوی فردا
معرفی سایت ها و بهترین های اینترنت
اگه باحالی بیاتو
دیار عاشقان
فرزانگان امیدوار
خورشید تابنده عشق
آیینه های ناگهان
لحظه های آبی
تمیشه
***جزین***
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
فنی و مهندسی
همنشین
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
آخرالزمان و منتظران ظهور
PARSTIN ... MUSIC
منتظر ظهور
رز یخ زده
نظرمن
Smile of dream

عصر پادشاهان
Different.fdan
● بندیر ●
سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

سلام
ن والقلم ومایسطرون
سرباز ولایت
لنگه کفش
د نـیـــای جـــوانـی
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
هستی همیشگی
دانلود آهنگ جدید
سکوت ابدی
ای که مرا خوانده ای ، راه نشانم بده
SIAH POOSH
بخور زار
بلوچستان
بامبو
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
مدرسه ای شاد
محفل آشنایان((IMAN))
آخرین روز دنیا
هیس
اتاق دلتنگی
مهر بر لب زده
ادبیات و فرهنگ
MATIN 3DA
ارتش دلاور
عشاق((عکس.مطلب.شعرو...))
PARANDEYE 3 PA
PARANDEYE 3 PA
فانوسهای خاموش
کانون فرهنگی شهدا
ساده دل تنها
یا د د اشت ها ی شخصی خو د م .
سایت مشاوره بهترین تمبرهای جهان دکترسخنی
شهرستان بجنورد
وبلاگ آموزش آرایشگری
کلکسیون تمبرخانواده شهید محمدسخنی وجمیله رمضان
اسیرعشق
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
سایت طنز و کاریکاتور دکتررحمت سخنی
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
عصر پاییزی
به خوبی فکر کن
آقاشیر
دانلود بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل
.دوازدهمین سوارسرنوشت
کامپیوتر+ اینترنت+ ...
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
روانشناسی آیناز
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
طب ورزشی دکتررحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دوربین مدار بسته
سفیر دوستی
سایت گوناگون دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
آسمان آبی من
تنهایی......!!!!!!
خبر روز
کربلا
رویش
یادداشتها و برداشتها
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
آموزش شنا
معیار عدل
کارشناس مدیریت بازرگانی: مهران حداد
سکوتی پرازصدا
xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
.: شهر عشق :.
تک درخت
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
نکته های زندگی
معرفی روستای قزل احمد
ما تا آخرایستاده ایم
روستای چشام
سایت روستای چشام
عکس سرا + جام جهانی 2010
عکس های عاشقانه
بنده ی ناچیز خدا
رفقا
اس ام اس های عاشقانه
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
پتی آباد سینمای ایران
سلام آقاجان
منطقه آزاد
❤ღنیلوفرهای آبیღ❤
علی پیشتاز
هگمتانه
گیاهان دارویی
محمدمبین احسانی نیا
ستاره سهیل
اندیشه های من
ღღتنهاییღღ
تنهایی
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
درهم
*bad boy*
عاشقتم
یاد نیما
واقعه
چوک بندر
مشاوره - روانشناسی
عشق آباد شهرمن
بچه های خدایی
شبستان
دل شکســــته
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
اسطوره عشق مادر
نور
Dark Future
**عاشقانه ها**
الهگان
سلامتی و فرج امام زمان صلوات
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
توشه آخرت
Manna
دریایی از غم
ارواحنا فداک یا زینب
علمدار بصیر
عشق الهی: نگاه به دین با ...
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
اواز قطره
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
پیمان دانلود
بچّه شهید (به یاد شهدا)
یه دختره تنها
ورزشهای رزمی
سرباز حریم ولایت
جک ، اس ام اس و عکس
سماموس
حکیم دزفولی
خنده بازار
گل همیشه نازم
ऌ عاشق بی معشوق ऌ
گل خشک
راه فضیلت
نامه ای در راه عشق
نت سرای الماس
دل پر خاطره
مردود
ست سارافون ودامن شلواری نیلوف
دهکده کوچک ما
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
فقط خدا
COMPUTER ENGINEERING &
شاه تور
اسرا
غزلیات محسن نصیری(هامون)
پاتوق دخترها
اس ام اس جدید
موعود
آتیه سازان اهواز
نور غدیر
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
این نیز بگذرد ...
گالری رنگارنگ
خداجون دوستت دارم
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
کلاس من
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کیمیا
طوبای محبت
نوری چایی_بیجار
* روان شناسی ** ** psychology *
دوستانه
xXx عکسدونی xXx
شخصی
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
کتابهای رایگان برای همه
مهربانی
نقاشی های الیکا یحیایی
اصولی رایانه
سید خراسانی
زمزمه تنها
« عــــــفـــــــاف و حـــــجــــــاب »
سوادکوهی ریکا
سکوت(فریاد)
نوستالوژی دل ....
عاشقانه ها
mohammad
حرفهای شیرین
عرفان وادب
خیارج سرای من است
حرفهای آسمانی
شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة
احسان ابراهیم پور
بهنام دانلود
مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
عاشقانه ها
باشگاه پرواز
سکوت پرسروصدا
بدنسازی و هیکل
khoshbakhti
فرهنگی
Morteza Qasemi:Violinist
تنها

راه انداز و برنامه نویس پی ال سی+تازه های فناوری اطلاعات
چشم انتظار
درگز دیار آشنا
عشق بزرگ ترین دروغ دنیاست
دل شکسته
پیامک 590
خط بارون
خط بارون
خط بارون
نبض شاه تور
فرزند روح الله
اخبار دنیای عشق
تجربه های مربی کوچک
صل الله علی الباکین علی الحسین
Sense Of Tune
ghamzade
یٰا عِمٰادَ مَنْ لا عِمٰادَ لَهْ
متالورژی_دانلود فایل برای دانشجویان متالورژی (rikhtegari.com)
رویایی زندگی کردن...
اسماء الحسنی
خوش مرام
تینا
ستاره سهیل
جلسه قرآن وعترت کاشان
قافله شهدا
♥ღردپای عشق♥ღ
در پناه آسمون
انتظار نور
برو بچه های ارزشی
Chamran University Accounting Association
پاتوق سرا
عشق سرخ
مقاله های تربیتی
یاس من
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
فقط خدا
دوزخیان زمین
گل یا پوچ ؟
داستان یک روز
vagte raftan
ناکام دات کام
آزاد اندیشان
گنجینه
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
حفاظ
محمد شادانی
مناجات با عشق
فهادانــ
دانشجو
بیاببین چیه ؟
از یک انسان
غم
زازران
مریم بانو
mahoor
مرجع اس ام اسSMS
قرمز ها
جالب انگیزناک
فقط من برای تو
یادداشتهای روزانه رضا سروری
سیاه و سفید
داود ملکزاده خاصلویی
دوباره سبز می شویم...
شش گوشه
ریاضیات
نوجوونی از خودتون
عکس
امپراتوری هخامنشیان
آرشیو
آرشیو مطالب کتاب جمله های طلایی و مطالب گوناگون[58] . جمله های طلایی[17] . ازدواج[8] . آرامش[4] . تصاویر[4] . خانواده سبز[4] . زندگی[4] . عشق[3] . خوشبختی[3] . رومانتیک[3] . سلامتی[3] . تصویر[3] . زن[3] . میلاد[3] . گناه[2] . مادر[2] . گزیده مجله خانواده سبز[2] . کشمیر[2] . قرآن[2] . عیدنوروز[2] . فریدون مشیری[2] . قانون جذب[2] . مناظره[2] . یادگاری دوستان[2] . کبد چرب[2] . نعمت[2] . جملات الهام بخش و زیبا برای زندگی[2] . خدا هست[2] . تکالیف[2] . تکنولوژی فکر[2] . حسین[2] . دختر[2] . دوستت دارم[2] . دوستی[2] . داستان[2] . زیبایی[2] . علی(ع)[2] . شب قدر[2] . صلوات[2] . صوفی و خرش[2] . اسلام[2] . ارتباط[2] . اس ام اس[2] . پیامبر[2] . اعمال[2] . اعمال شب لیله الرغائب . اعمال هنگام خواب . افتخار به زن بودن . افرادی که چشمشان کمتر از یک نمره ضعیف است، لیزیک نکنند . افسانه زن . افکاردیگران . اقدام عجیب . اگر خستگی و کسالت رهایتان نمی‌کند ! . اگر دعایتان مستجاب شد مواظب سه حالت باشید . اگر نمیتوانی . الحمد لله . الله الله و استجابت دعا . الهی قمشه ای . اما... . امام باقر . امام جعفرصادق . امام رضا (ع) . امام رضا علیه السلام و حفظ آبروی شیعه خراسانی . امام زمان . امام صادق . امام کاظم . امام هادی . امشب لیلةالرغائب . امنیت . امید . امید به زندگی به 150 سال می‌رسد . امیدوار کننده ترین آیه در قرآن . امیدواری . انتخاب نوع حجاب . اندیشه ها . انسان . انسانهای سبز . انگشتر بهشتى . انواع سوشی با طراحی های دیدنی و زیبا . انواع مختلف کفش . اولین ژیانی که تولید شد/عکس . اولین و آخرین سفر انسان به ماه . ای جوووونم . ایدز . ایده . ایده بزرگ . ایران برگر . ایران پرمصرف‌ترین مشتری سیگار تا 40 سال آینده . این 9 خرافه سلامت را باور نکنید! . این خوردنی‌ها شما را خسته‌ می‌کنند . این خوشمزه ها شما را پیر می‌کنند! . این ستارگان زن از شوهرانشان پولدارترند! . این ماده مغذی محافظ لثه است . این میان وعده مانع پرخوری می شود . این نانوایی نان ندارد . اینترنت با مغز ما چه می‌کند . بـآیَـ? . با 16 درخت با شکوه در گوشه و کنار جهان آشنا شوید . با اصول و کلیدهای فهم زبان بدن آشنا شویم! . با اظهار نیاز خود را ذلیل نکنید . با افراد عصبی چگونه برخورد کنیم . با این 12 انگیزه ازدواج نکنید! . با این لباس ها خوش اندام می شوید . با این نوشیدنی شیرین لاغر شوید . با تلاش . با خزان‌ زدگی پوستمان چه کنیم . با زبان بدن، مچ همه را بگیرید! . با فواید دارچین آشنا شویم . با مردان کوتاه قد ازدواج کنید! . بارهنگ . بازداشت یکی‌از عوامل تحریکات‌اخیر دراصفهان . بازیگر زن ایرانی از تغییر جنسیت و دنیای مردانه‌اش می‌گوید . باشگاه لاغر اندام های گوشی های موبایل! . بافتن موها . بانوی ایرانی، بهترین ورزشکار زن سال 2014 آسیا . باید و نبایدهای طراحی دکور فضای داخلی خانه . ببخش . بخشش . بخشش کنید، اما . بخور نخور‌های پاییزی از دید طب سنتی . بدون رژیم گرفتن لاغر شوید . برای نوجوان خود وقت بگذارید . برخی از آثار نماز شب . برداشتن موانع موفقیت . برکات‌ ماه‌ رمضان‌ . بسیار مهم و حیاتی . بلایی که سیگار بر چهره می‌‌آورد . به بهانه فیلم ملک سلیمان (ارتباط،دوستی و ...با اجنه مسایل دیگر) . به زن بودنتان افتخار کنید . بهترزندگی کردن . بهترزیستن . بهترین . بهترین خوراکی‌ها برای داشتن چشمانی زیبا . بهترین دعاى حاجت . بهترین راهنمای انتخاب و خرید لباس پاییزی . بهترین فبلت‌هایی که می‌توانید در پاییز خریداری کنید . بهترین و بدترین موادغذایی برای دیابتی‌ها . بهترین و جالب ترین سلفی های 2014 . بهترین کرم دور چشم، مناسب سنِ شما . بهترینها برای سال نو . بهره مندی از دنیا . بهروز یاسمی . بیست معجزه . بیش از 120 انسان منجمد در انتظار حیات دوباره‌اند! . بیماری که جان مرتضی پاشایی را گرفت جدی بگیرید . بیوگرافی ناصر گیتی‌جاه . پاداش کسی که آیة الکرسی را زیاد می خواند . پاسخ . پاسخ به سوالات . پای صحبت «نامزد مرتضی پاشایی» . پایان یا آغاز عاشق . پایه تخت . پایه های اخلاق . پردرآمدترین شغل ها برای زنان . پرسش . پروانه . پروردگار . پس از فوت همسرش! . پسر . پل . پلک بزنید . پند . پوکی استخوان . پیام . پیام ضروری . " دانش کم چیز خطرناکی است " . "حبس" در انتظار مزاحمان تلفنی 115 . "زمین در خوش ترین احوال" . «بهنام تشکر» پدربزرگ شد! . 10 اختراع برتر 2014 معرفی شد . 10 ترفند ساده برای سال اول ازدواج . 10 تفاوت عمده بین مغز زنان و مردان! . 10 چیزی که زن‌ها درمورد مردها تنفر دارند . 10 چیزی که هرگز نباید روی صورت تان قرار دهید . 10 درس زندگی . 10 دلیلی که باعث می‌شوند هرگز ثروتمند نشوید! . 10 راز تحریک متابولیسم بدن . 10 راز حل نشده در مورد انسان‌های اولیه . 10 راز نادیده گرفته شده از تاریخ . 10 روش برای اینکه در زندگی خوش شانس باشیم . 10 فایده معجزه‌ آسای زنجبیل . 10 فرمول ساده برای چکاپ شخصی . 10 مسکن طبیعی عالی برای دردهای قاعدگی . 100 دلاری . 12 آلوده‌کننده هوای داخل خانه . 13 عادت روزمره که باعث پیری میشود . 13 واقعیت چینی که شاید نشنیده باشید . 1387 . 14 باور غلط گوارشی . 14 نکته برای رسیدن به زندگی شادتر! . 15 واقعیت جالب در مورد هند که تا به حال نشنیده اید . 15 کاری که افراد برخوردار از اعتماد به نفس بالا انجام نمی‌دهند . 15روز . 16 اشتباهی که شما را کوتوله نشان می‌دهد! . 18 توصیه همسرانه برای آقایان . 20 دقیقه قبل از خواب قهوه بنوشید . 22 نکته تغذیه‌ای،نمره سلامت‌ . 25 نکته طلایی . 27 چیزی که در 27 سالگی باید یاد گرفت . 3 سال متوالی خشکسالی متوسط تا شدید در 8 استان . 30 . 30 بلایی که نباید سرخودتان بیاورید !!! . 30سال . 4 برابر شدن جمعیت سالمندی ایران . 40 آموزه مهم درباره همسرداری از زبان ائمه . 40 درصد از 200 نوع سرطان، قابل پیشگیری است . 40 نکته مهم اخلاقی در 40 جمله کوتاه و خواندنی . 40درس . 5 اشتباه در شستن صورت . 5 ترفند برای کار کمتر و موفقیت بیشتر در زندگی . 5 نکته حیاتی برای پیاده روی در تابستان . 50 . 6 چای گیاهی که سالم تان می کنند . 6 راهکار برای فرار از استرس های کاری . 6 فایده . 7 پیشنهاد غذایی مهم پزشکان برای سلامت و زندگی شاد خانم ها . 7 دلیل کاهش تمایل زنان به بچه‌دار شدن . 7 غذای ساده برای 7 موقعیت حساس . 79 درصد روزهای امسال پاک و سالم بودند . 7سین . 8 جاذبه طبیعت گردی ایران . 8 غذای سمی . 8 ماده خوراکی برای کم کردن اشتها . 8 نکته مهم . 9 توصیه‌ مفید صبحانه‌ ای! . 9 عادتی که ثروتمندان در زندگی دارند . 9 یار سلامتی بدن به شرط اعتدال . Art . Beautiful letter . Best Photograph . change me . Frying eggs made easy . Kashmir . Nice Garden . RED X RED . sms-اس ام اس . snake man . Surgery of a snake . Taronga Zoo . wow!!! . آبان ماه . آبان، ماه کم آبی تهرانی ها . آتش چهارشنبه . آثار روابط جنسی از منظر قرآن . آخر الزمان . آخرین آمار ازدواج و طلاق در کشور . آخرین آمار بیکاری در کشور . آخرین حرف تو چیست؟ . آدم برفی . آرام شدن . پیامبر اکرم . پیامبر اکرم(ص) . پیامبر اکرم(ص) نمونه کامل اخلاق . پیامبراکرم . پیامبران . پیرزن و مرد گوژپشت . پیشگیری از بارداری در ابتدای ازدواج . پیشگیری از سرطان . پیشنهاد هیجان‌انگیز برای موهای شما . پیوندهای روزانه . تئوری پنجره شکسته . تاثیر رنگ های شاد بر خلاقیت انسان ها . تاثیر قرمزوآبی . تاثیر میوه‌های بنفش و آبی در تقویت حافظه . تاثیر والدین در اخلاق . تاریخچه هفت سین . تاریخچه ولنتاین . تبدیل برج آب قدیمی به یک خانه مدرن . تبریک . تجلیل از پدر تعلیم وتربیت ایران در روز جهانی کودک . تخریب 2 طبقه پاساژ علاءالدین... . تدابیر مردان در همسرداری . تدبیر درست . ترافیک پرحجم در جاده های کشور . ترایفـل کاسـه ای رنگی . ترفندهای ساده برای زندگی . ترفندهای یک کدبانوی کامل . ترول . ترک کف پا را جدی بگیرید . تزریق انسولین، باعث ایجاد سرطان خون می‌شود . تزیین تخم مرغ . تست . تستهایی جالب برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی . تشخیص آلزایمر از طریق راه رفتن . تشخیص آلزایمر با تست بویایی ! . آزاردهنده‌ترین مشکلات اندروید جدید . آسون ترین کار و سخت ترین کار . آشنایی با علائم، راه‌های تشخیص و مقابله با ویروس‌ کرونا . آشنایی با علایم و نشانه بیماری ها در چهره . آشنایی با معماران چیره دست دنیای جانوران . آشنایی با ویتامین D و بیماری های کمبود ویتامین D . آفرینش زن . آلودگی در آب تهران نداریم . آمادگی ازدواج . آموزش درست کردن بهترین سیب‌ زمینی سرخ کرده‌ دنیا . آموزش نماز . آموزش کمک‌های اولیه به مصدومین اسید پاشی . آموزنده . آموزه های طنز و جالب عمه کتی . آنچه در مورد میگو باید دانست .
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com