حس برق گرفتگی در قسمت کمر

اگر احساسی مانند برق گرفتگی در قسمت کمرتان می کنید بهتر است به این بیماری در بدنتان مشکوک باشید
دیسک‌های گردنی، اسپاسم یا گرفتگی، آرتروز، میگرن و MS می‌تواند موجب شیوع درد در ناحیه گردن شود، توصیه می‌شود افراد به جای خود درمانی به پزشک مراجعه کنند تا پس از معاینه بالینی، MRI و نوار عصب و عضله علت اختلال آنها مشخص شود.
حمیدرضا ترابی در پاسخ به سؤال شهروندی 40 ساله که درد شدید در گردن دارد که به انگشتان دست فشار می‌آورد اظهار داشت: دردهایی که در ناحیه گردن و شانه احساس می‌شود و به دست‌ها انتشار می‌یابد ممکن است بر اثر ابتلا به دیسک‌های گردنی باشد. معاینه بالینی، MRI و نوار عصب و عضله می‌تواند میزان گرفتگی کانال گردنی و دیسک آن را مشخص کند.
وی ادامه داد: معاینه بالینی و آزمایشات پاراکلینیکی می‌تواند مشخص کند که فرد باید تحت درمان طبی قرار گیرد یا جراحی شد و این بستگی به درگیری اعصاب گردن دارد.
عضو کمیته علمی انجمن MS ایران احساس خواب‌رفتگی در دست‌ها و برق‌گرفتگی در ستون فقرات و نواحی تحتانی بدن را جزو علایم ابتلا به MS عنوان کرد و گفت: چنانچه افراد به ویژه جوانان با این علایم روبه‌رو شدند حتماً باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا ابتلا یا عدم ابتلا به MS در آنها بررسی شود.
این نورولوژیست گفت: برخی از دردهای گردن به علت ابتلا به میگرن به ویژه میگرن‌های مزمن است که گاهی تا گردن انتشار می‌یابد و عضلات این ناحیه را دچار اسپاسم یا گرفتگی می‌کند.
ترابی اظهار داشت: برخی از دردهای گردن نیز ناشی از اسپاسم یا گرفتگی است که با مسکن، ورزش و فیزیوتراپی بهبود می‌یابد.
این متخصص مغز و اعصاب ابتلا به آرتروز را یکی دیگر از علل دردهای ناحیه گردن عنوان کرد و گفت: کمبود کلسیم و ویتامین D3 می‌تواند در ابتلا به آرتروز گردن مؤثر باشد برای درمان این اختلال علاوه بر ورزش سطح کلسیم و ویتامین D3 را بررسی می‌کنیم و در صورت کاهش آنها در بدن از ویتامین‌ها استفاده می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هر گونه درد در ناحیه گردن باید با پزشک مطرح گردد و توصیه می‌شود افراد از خود درمانی بپرهیزند چرا که گاهی علت دردهای ناحیه گردن ناشی از اختلالاتی مانند MS است.
فارس،

مجله پزشکی دکترسلام