نوشته شده توسط: الهه ناز
نام : همراز اکبری
متولد : 29 آذر 1389 تهران
زمینه فعالیت : سینما ، تئاتر و تلویزیون
پیشه : بازیگر
سالهای فعالیت: 1395-تاکنون
همراز اکبری در 29 آذر 1389 در تهران متولد گردید، وی بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون می باشد.
همراز اکبری فعالیت خود را از سال 1395 با بازی در فیلم سینمایی شکلاتی که برای گروه سنی کودک و نوجوان بود آغاز نمود، همراز با بازی در سریال عاشقانه با کارگردانی منوچهر هادی به شهرت رسید وی در این سریال نقش دنا دختر حسین یاری و پانته آ بهرام را بازی کرد.
سریال خانگی عاشقانه (1395) |
فیلم کوتاه آلزایمر (1394) |
سینمایی شکلاتی (1395) | فیلم کوتاه رای (1394) |
سینمایی در میان امواج (1396) | سریال حکایتهای کمال (1398) |
سریال خانگی گیسو (1399) | |
سریال محکومین (1396) |
گردآوری:بخش بازیگران بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
نام : ماشاالله وروایی
متولد : 1329 کرمانشاه
پیشه : بازیگر ، خلبان
سالهای فعالیت : سال 1397 تاکنون
قد : 176 سانتیمتر
ماشاالله وروایی در سال 1329 در کرمانشاه متولد گردید، وی تحصیلکرده دانشگاه افسری نیروی هوایی ارتش می باشد و کار خود را در کادر پرواز در کارهای نمایش و هنر آغاز کرد. ماشاالله وروایی از اعضای تیم مهندسی پروازهای هوانیروز و سرهنگ بازنشسته ارتش ایران می باشد.
ماشاالله وروایی در سال 1338 زمانی که نوجوان بود در نمایشهای دبیرستانی کارش را آغاز نمود و به خاطر علاقهای که به سینما و هنر داشت در زیرنظر معلمانش آموزش دید وی همچنین در گروههای نمایشی کرمانشاه در کنار آتش تقی پور به عنوان مسئول گروه تئاتر کرمانشاه حضور داشت.
ماشاالله وروایی سال 47 وارد خدمت نظام در تهران شد وی در دوران جنگ کارهای نمایشی را با افراد نظامی، ارتشی و هوانیروز میساختند و در جبههها برای رزمندگان اجرا میکردند. ماشاالله وروایی به همراه غلامحسین لطفی برای تلویزیون کرمانشاه، ایلام و کردستان کارهای طنز انجام میداد.
اوج درخشش او در سال 99 با سریال نوروزی نون خ با بازی در نقش عمو کاووس می باشد.
از همسر و فرزندان وی اطلاعات زیادی در دسترس نمی باشد.
هم پرواز |
نون خ (فصل اول تا سوم) - در نقش عمو کاووس |
گردآوری:بخش بازیگران بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
• نام دارو: برم هگزین
• نام لاتین: Bromhexine
• نام تجاری: Bisolmed، Modalyte، Mucolin
• رده دارویی: داروهای خلط آور
• اشکال دارویی: شربت
• فروش دارو: بدو نسخه
• برای افزایش توانایی بدن برای دفع مخاط اضافی
• برای ترویج تولید مخاط در دستگاه تنفسی فوقانی
• درمان سرفه مرطوب
• در درمان اختلالات دستگاه تنفسی مرتبط با موکوس لزج
• برای درمان گرفتگی قفسه سینه، تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه
• درمان خلط سینه
• در صورت داشتن آلرژی
• مصرف در 3 ماهه ی اول بارداری
• در کودکان زیر 2 سال
• مصرف در دوران شیردهی
• بیماران مبتلا به اختلالات کبد یا کلیه
• بیماران مبتلا به زخم معده و دردهای شکمی
• مبتلایان به زخم های گوارشی
• سن بیمار
• نوع و شدت بیماری تحت درمان
• نحوه واکنش به اولین مقدار مصرفی دارو
• سایر شرایط پزشکی بیمار
• بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر، 10 میلی لیتر 3 بار در روز
• کودکان 6-12 ساله، 5 میلی لیتر 3 بار در روز
• کودکان 2-5 ساله، 2.5 میلی لیتر 3 بار در روز
• بدون توصیه پزشکی بیش از 14 روز استفاده نکنید.
• شربت برم هگزین در بیماران مبتلا به کرونا که خلط دارند، می تواند با دستور هر 8 ساعت 10 سی سی مفید باشد.
• شربت برم هگزین را باید همراه غذا مصرف کرد.
• خواب آلودگی
• اسهال
• سرگیجه
• سردرد
• نفخ
• سوء هاضمه
• حالت تهوع
• تعریق
• بثورات پوستی
• علائم عفونت ریه مانند مشکل تنفس در هنگام استراحت، تب بالاتر از 38 درجه سانتیگراد، مخاط آغشته به خون
• سیستم ایمنی پایین به دلیل سایر شرایط بهداشتی مانند HIV یا داروها مانند شیمی درمانی، داروهای سیستم ایمنی
• شرایط ریوی موجود مانند اختلال انسداد مزمن ریه یا آسم شدید کنترل نشده
• زخم معده
• مشکلات کبدی یا کلیوی
نکته: در صورت مشاهده هر کدام از این علائم حتما به پرشک خود اطلاع دهید.
• هر گونه آنتی بیوتیک
• مکمل های غذایی یا محصولات گیاهی
نکته: برای جلوگیری از این تداخل، لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشکتان قرار دهید.
• حساسیت به داروهای دیگر: در صورت داشتن سابقه آلرژی شناخته شده به برم هگزین یا هر یک از ترکیبات ذکر شده در محصول، باید از مصرف این دارو خودداری کنید.
• مصرف برم هگزین در دوران بارداری: زنان باردار و افراد در سنین باروری باید با پزشک خود مشورت کنند.
• مصرف برم هگزین در دوران شیردهی: داروی برم هگزین می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و عوارض جانبی شدیدی در کودک به وجود بیاورد. بنابراین نباید از این دارو در دوران شیردهی استفاده شود.
• مصرف برم هگزین در سالمندان: این دارو در افراد بالای 60 سال می تواند موجب مرگ شود، به ویژه در مردان. بنابراین توصیه می شود اگر بالای 60 سال دارید، بدون صلاح دید پزشک این دارو را مصرف نکنید.
• مصرف برم هگزین در کودکان: مصرف شربت برم هگزین در کودکان زیر 2 سال مجاز نیست.
• برم هگزین، انتقال مخاط را با کاهش ویسکوزیته موکوس و با فعال کردن اپیتلیوم مژک دار (کلیرانس موکوسیلیاری) افزایش می دهد. این اثر ترشحی و ترشحی در ناحیه مجاری برونش، سرفه را تسکین می دهد و خلط را تسهیل می کند.
• شربت برم هگزین به رقیق شدن و حذف مخاط (ماده لزج و چسبنده) از مجاری تنفسی کمک می کند و در نتیجه بیماری های مختلف تنفسی را درمان می کند و سرفه را کاهش می دهد.
• در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد
• دور از نور خورشید
• اگر از هر گونه مشکل معده، کبد یا کلیه رنج می برید یا در حال حاضر از آن رنج می برید به پزشک خود اطلاع دهید.
• دارو را نباید بیشتر از 14 روز مصرف کنید.
• در صورت بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
• پس از مصرف از کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، خودداری کنید.
مطلبی که مطالعه میکنید صرفا جنبهی افزایش آگاهی دارد؛ خود درمانی و تجویز دارو با تکیه بر این مطالب جایز نیست. برای مصرف دارو حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
گردآوری: بخش سلامت بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
نام کامل:حسن یزدانی چراتی
ملیت:ایرانی
تاریخ تولد:5 دی 1373
محل تولد: جویبار، مازندران، ایران
وزن : 86کیلوگرم
قد : 181 سانتیمتر
حسن یزدانی 7 دی 1373 در روستای لپوصحرا واقع در شهرستان جویبار به دنیا آمدهاست.وی سومین فرزند حسین و حمیرا یزدانی است و سه برادر دارد.
پدرش کشاورز است و در مسابقات کشتی سنتی شرکت میکرده و وی هم در دوران کودکی در خانه با برادرهایش کشتی میگرفت و یکی دو مرتبه هم در مسابقات سنتی مثل لوچو بازی کرد. در یازده سالگی فعالیت در ورزش کشتی را شروع کرد.
حسن یزدانی کشتی را از سن 11 سالگی و در سال 2006 میلادی شروع کرد. وی در سال 2011 به عضویت تیم ملی نوجوانان ایران درآمد و در اوت سال 2011 با شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا 2011 به مدال برنز وزن 50 کیلوگرم دست پیدا کرد. نوزده روز بعد از به دست آوردن مدال برنز آسیا، یزدانی در مسابقات کشتی قهرمانی نوجوانان جهان شرکت کرد و با به دست آوردن عنوان دوم به مدال نقره وزن 50 کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان جهان دست پیدا کرد.
حسن یزدانی در ژوئن سال 2014 به عنوان نماینده وزن 66 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا شرکت کرد و با پیروزی روبروی رقیبان به قهرمانی رسید و مدال طلا کسب کرد. وی دو ماه بعد در مسابقات کشتی آزاد جوانان جهان در زاگرب کرواسی در وزن 66 کیلوگرم شرکت کرد و قهرمان جوانان جهان گردید. یزدانی بعد از این قهرمانی به رده? سنی بزرگسالان آمد و در لیگ برتر کشتی ایران توانست ختاگ تسابالوف قهرمان وزن 70 کیلوگرم جهان از روسیه را شکست دهد.
این کشتی گیر جویباری در شهریور 1394 به عنوان نماینده? ایران در مسابقات قهرمانی کشتی جهان 2015 در وزن 70 کیلوگرم شرکت کرد و به مدال نقره جهان قناعت کرد.
شادی حسن یزدانی بعد از پیروزی در فینال المپیک ریو مقابل انور گدویف از روسیه با سر باندپیچی شده که نشان از آسیب دیدگی او دارد.
در روز 29 مرداد 1395 در مسابقات وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک 2016 ریو حاضر شد و با به خاک مالیدن پشت حریفانش به مدال طلای المپیک دست پیدا کرد و بعد از 16 سال برای ایران در رشته? کشتی آزاد در المپیک مدال طلا آورد.
این کشتی گیر در روز 3 شهریور 1396 در وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان 2017 که در پاریس برگزار میشد شرکت کرد. والیف روسی در این کشتی سرش به صورت حسن یزدانی برخورد کرد و آنگاه صورتش دچار خونریزی گردید.
وی در این مسابقات مدال طلا به دست آورد و مدال طلای وی تنها مدال کشتی آزاد ایران در قهرمانی جهان 2017 بود.
یزدانی موفق گردید در نخستین حضور خود در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در شهر بیشکک قرقیزستان، مدال طلای وزن 86 کیلوگرم رقابتها را با نتیجههای عالی از آن خود کند.
وی در وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد بازی های آسیایی 2018 شرکت نمود و مدال طلای بازیهای آسیایی را هم به کارنامه? افتخاراتش اضافه نمود.
او در اولین دیدار خود در وزن 86 کیلوگرم رقابتهای جهانی بوداپست مدال برنز مسابقات جهانی 2018 کسب کرد.
یزدانی در وزن 86 کگ قهرمانی جهان 2019 در نورسلطان قزاقستان بعد از استراحت در دور اول در نخستین مسابقه خود به مصاف جیمی اسپینال دارنده مدال نقره المپیک لندن 2012 و مدال برنز بازیهای پان آمریکن تورنتو 2015 از پورتوریکو رفت و توانست در مدت زمان کمتر از سه دقیقه و با نتیجه 10 بر هیچ بر نایب قهرمان المپیک لندن پیروز شود.
یزدانی آنگاه با استفان ورب از مجارستان روبه رو گردید و در حالی که با نتیج? 12 بر 2 از حریف خود پیش بود، در وقت اول توانست ورب را ضربه فنی کند و به مرحله یک چهارم پایانی راه پیدا کند.
یزدانی در این مرحله به مصاف آرتور نایفونوف از روسیه رفت. این آزادکار ایرانی در حالی که سی ثانیه به پایان وقت اول باقی مانده بود و با نتیج? 4 بر 2 از رقیب روسی جلو افتاده بود، توانست رقیب را در پل نگه دارد و ضربه فنی کند.
با این برد توانست مجوز حضور در مسابق? نیمه پایانی وزن 86 کگ مسابقات جهانی و همینطور سهمی? المپیک 2020 توکیو را برای کشتی ایران کسب کند.
وی در نیمه پایانی بسیار قدرتمند آشکار گردید و در مدت زمان دو دقیقه میلس ناظم امینه از کشور سن مارینو را با نتیج? 11 بر صفر از جلو رو برداشت و به مسابقه نهایی رسید.
بازیهای المپیک 2020 که قرار بود از 23 ژوئیه تا 8 اوت 2020 در توکیو، ژاپن برقرار شود به دلیل کووید-19 لغو گردید و به سال 2021 موکول شد. یزدانی که خود را برای حضور در رقابتهای بینالمللی از جمله المپیک آماده میکرد، به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانست در مسابقات بینالمللی 2020 به رقابت بپردازد.
یزدانی در این سال فقط در رقابتهای لیگ برتر ایران و انتخابی رقابتهای قهرمانی جهان 2020 به میدان رفت.
یزدانی در این مسابقات چهار بار بر روی تشک رفت و هر چهار بار با پیروزی زمین را ترک کرد؛ وی بهترین آزادکار دور برگشت انتخاب گردید و در پایان با تیم ایرانمال توانست عنوان نخست لیگ را کسب کند.
یزدانی 5 نوامبر در رقابتهای گزینشی تیم ایران برای رقابتهای قهرمانی جهان 2020 که در بلگراد، صربستان قرار بود برگزار شود، شرکت کرد و احمد بذری را با نتیجه? 5 بر 0 شکست داد. ولی پس از لغو رقابتهای قهرمانی جهان و جایگزینی مسابقات جام جهانی انفرادی، اعضای کادر فنی تیم ایران وی را به رقابتهای اعزام نکردند. اگرچه نخست نام او در لیست نمایندگان اعزامی ایران به جام جهانی (در کنار قاسمپور) قرار داشت.
کشتیگیر افتخارآفرین کشورمان، با توجه به قول و قراری که پیش از رفتن به برزیل داشت، مدال خود را به آستان مقدس رضوی تقدیم کرد تا خادم الرضا شود. بعد از وارد شدن به کشور، مدال طلای یزدانی در اختیار خدمتگزاران به حرم امام رضا (ع) قرار میگیرد.
- مدال طلا المپیک 2016 ریو (74 کیلوگرم)
- مدال طلا قهرمانی جهان 2017 (86 کیلوگرم)
- مدال نقره قهرمانی جهان 2015 (70 کیلوگرم)
- مدال برنز قهرمانی جهان 2018 (86 کیلوگرم)
- مدال طلا قهرمانی آسیا 2018 (86 کیلوگرم)
- مدال طلا بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا (86 کیلوگرم)
- مدال برنز قهرمانی نوجوانان آسیا 2011 (50 کیلوگرم)
- مدال نقره قهرمانی نوجوانان جهان 2011 (50 کیلوگرم)
- مدال طلا قهرمانی جوانان آسیا 2014 (66 کیلوگرم)
- مدال طلا قهرمانی جوانان جهان 2014 (66 کیلوگرم)
- مدال طلا جام تختی 2015 (70 کیلوگرم)
- مدال طلا جایزه بزرگ پاریس 2015 (70 کیلوگرم)
- مدال نقره جایزه بزرگ پاریس 2016 (74 کیلوگرم)
- مدال نقره جام مدوید 2016 (74 کیلوگرم)
- مدال طلا بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی 2017 (86 کیلوگرم)
- قهرمان 2015 و 2016 و 2017
- مرد سال ورزش مازندران 1395
- بهترین ورزشکار مرد سال ایران 1395
- بهترین کشتیگیر آزادکار سال 1395 ایران
- بهترین کشتیگیر مرد جهان در سال 2017
- بهترین ورزشکار مرد سال ایران 1396
وی فعلا مجرد است و ازدواج نکرده است
گردآوری: بخش ورزشی بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
مسجد جامع قروه، یکی از آثار تاریخی روستای قروه در کیلومتر 15 جاده ترانزیتی ابهرـ تاکستان است. این مسجد که به مسجد جمعه هم معروف میباشد از بناهای دوران سلجوقی (قرن پنجم هجری قمری) است که مثل مساجد دوران سلجوقی به سبک چهار ایوانی ساخته شده است و گنبد زیبای آن بر چهار فیلپوش استوار است. در ادامه بیشتر با این بنای تاریخی آشنا شوید.
مسجد جامع به واسطه تزئیناتی از قبیل گچبری و دو کتیبه در زیر فیلپوشها تزیین شده که کتیبههای مزبور تاریخ ساخت مسجد را در سال 413 ه.ق و تاریخ ترمیم بنا را در سال 575 ه.ق میگویند. بنای مسجد جامع در تاریخ 1341/12/05 به شماره 433 در لیست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید؛ و همینطور هیئتهای خارجی به سرپرستی آقای ام ای وی ور، گلایس و خانم هلن تحقیقات و پژوهشهایی در مورد بنا انجام دادهاند که نتایج آن در دست نیست.
مسجد جامع قروه، یکی از آثار تاریخی با ارزش منطقه ابررود (رود کبیر) است. در میان روستا مسجد جامع از بنای با ارزش دوران سلجوقی (قرن پنجم هجری قمری) است که مانند مساجد دوران سلجوقی به سبک چهارتاق ساخته شدهاست و گنبد بسیار زیبایی بر اضلاع چهارگانه، با چهار فیلپوش استوار است.
این مسجد از آثار بسیار ارزشمند است و قابل قیاس با شبستانهای مسجد جامع قزوین و کابل است ، با قدمت یک هزار سال در 18 کیلومتری شرق شهرستان ابهر قرار دارد. فضای اصلی مسجد، صحن گنبدداری است که دو شبستان را در غرب و شرق خود جای دادهاست. تزئینات برجای مانده در این اثر شامل کتیبهای به خط ثلث تزیین شده به نگارههای گیاهی (سنه585 ه. ق) در پای فیلپوشها و کتیبه به خط نسخ بر بالای محراب (سنه413 ه. ق) همراه با ترنجهای درهم بافته شده گچی و سطوح زیبا با طرحهای آجرچینی، این مسجد دوره سلجوقی را تبدیل یه یکی از شاهکارهای هنری قرون میانی اسلامی ساختهاست.
با توجه به تحقیقات انجام گرفته میتوان گفت بنای مسجد جامع با استفاده از مصالح بنای قدیمی، به جای بنای قبلی در تاریخ 413 ه.ق احداث شده است این اثر از سه قسمت اصلی گنبد خانه و شبستان در اضلاع شرقی و غربی تشکیل یافتهاست که پس از گذشت زمان و بر اثر عوامل طبیعی و غیرطبیعی تخریب شد، و دوباره در تاریخ 575 ه.ق مورد مرمت و بازسازی قرار میگیرد. باید گفت که هنگام گمانه زنی یک لایه از خاکستر همراه با زغال به قطر 4 سانتیمتر به دست آمد که نمونههای آن جهت انجام آزمایشهای کربن 14 به آزمایشگاه مرکزی ارسال شده است.
بنای این مسجد در حال حاضر عبارت است از یک شبستان گنبددار و دو شبستان در دو طرف آن که از مصالح خشت و آجرهای به دست آمده از تخریب دیوارهای قدیمی ساخته شده و دارای سقفی از تیر چوبی است و هنوز آثار و بقایای شبستانهای اصلی و ملحقات بنا در نمای بیرونی مسجد دیده میشود. شبستان اصلی مسجد از آجر ساخته شده و دو نوع آجر در آن به خدمت گرفته شده است. از پی تا زیر فیلپوشها از آجرهای بزرگتر به ابعاد 8×31/5×31/5 سانتیمتر و بعد برای اجرای تزئینات در فیلپوشها و پوسته گنبد از آجرهای کوچکتر به ابعاد 5×21/5×21/5 سانتیمتر استفاده شده است.
پاطاق فیلپوشها بر روی تخته اشباع شده قطوری که با دیوار 45 درجه زاویه دارد، قرار داده شده و آنگاه قوس پنج او هفت تند با ساقه بلند اجرا شده به گونه ای که چهار فیلپوش متناوباً با چهار طاق نما که از نظر سبک و ابعاد یکسان است، پلان مربع شبستان را به دایره تبدیل کرده، فیلپوشها و طاق نماها عموماً به تزئینات آجری و هندسی مزین است. بالای آنها طاق نماهای کوچکتری که قوس پنج او هفت کند با ساقه بلند دارد، متوالیاً قرار گرفته، پاطاق عرقچین گنبد را تشکیل میدهد.
تزئینات مسجد جامع قروه علیرغم تحمل صدمات کلی و خیلی زیاد، جالب توجه است. از آنچه که باقیمانده، حداقل دو دوره تزئیناتی در این بنا قابل تشخیص است. آثار و بقایای نقاشیهای روی گچ در زیر کتیبه فعلی با رنگ کمتری قابل تشخیص است و نقوش دارای طرحهای گیاهی و اسلیمی است. احتمالاً این تزئینات متعلق به دوران آلبویه میباشد. محراب مسجد که با گود کردن جرز جنوبی به وجود آمده است، به شدت تخریب شده ولی هنوز آثار مقرنسهای گچی در قسمتی از بالای محراب باقی مانده است.
مسجد جامع به تزئیناتی از قبیل گچبری و دو کتیبه در زیر فیلپوش ها مزین گردیده که کتیبه های مزبور تاریخ ساخت مسجد را در سال 413 ه.ق و تاریخ مرمت بنا را در سال 575 ه.ق بیان می کند. همان گونه که گفته شد، از نکات قابل توجه این مسجد استفاده از کتیبه هایی به صورت گچبری برجسته به خط ثلث مربوط به آیات سوره حشر روی بدنه مسجد است، ولی استفاده از رنگ برای نوشتن کتیبه های قرآنی و اسامی متبرکه زیبایی زیادی به نوشته ها و کتیبه های این مسجد بخشیده است. با توجه به تاریخ همین کتیبه ها می توان به طور حتم گفت که قدیمی ترین مسجد استان زنجان در شهرستان ابهر در روستای تاریخی قروه قرار دارد.
همان گونه که گفته شد، تزیینات و نوشته های به کار رفته در این مسجد، آن را به یک مسجد ویژه تبدیل کرده است.
گردآوری: بخش گردشگری بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
خطاهای شناختی یا Cognitive Errors یک اصطلاح کلی است و زیر مجموعه های بسیاری دارد و مانند هر چیز دیگری مزایا و معایبی را شامل می شود. این خطاها به فکر کردن و تصمیم گیری سریع تر کمک کرده و در برخی مواقع ما را از خطراتی هم دور می کنند اما هزینه هایی هم دارند. می توان این خطاها را به دو دسته در سوگیری که معمولا میان بسیاری از انسان ها مشترک است و تحریف های شناختی که خطاهایی فردی هستند تقسیم کرد.
موقعیت شغلی، سبک زندگی و روابط زناشویی تحت تاثیر این خطاها ممکن است آسیب ببینند اما آگاهی یافتن درباره آنها، برخورد در موقعیت های روزانه را راحت تر می کند و موجب تصمیم گیری بهتر می شود. از دیدگاه رویکرد روانشناسی-شناختی اکثر مشکلات ریشه در سبک تفکر ما دارند و در واقع این نوع نگاه ما به موضوعات و تحلیل و تصمیم گیری ماست که در نتیجه گیری تاثیر بسیاری دارد و اشتباه در هرکدام از این مراحل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی شخصی، احساسات و روابط اثربخش است و ممکن است زمینه ساز بروز انواع اختلالات روانی شود.
وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز باعث شده است هر اطلاعاتی را به سرعت خوانده و به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازیم بدون اینکه از درست یا غلط بودن آن ها مطمئن باشیم و همین خطاهای شناختی باعث ایجاد «توهم آگاهی» بسیاری شده اند.
خطاهای شناختی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی برخی از رایج ترین ها می پردازیم:
1. تایید و اعتماد بیش از حد به خود
ما از لحاظ شناختی تنبل هستیم و معمولا دوست نداریم ساختار دانش و طرز تفکر خود را عوض کنیم. اگر کمی دقت کرده باشید می توانید ببینید در طول تاریخ جایگزینی بسیاری از یافته ها دانش های جدید نیز دشوار بوده است و عده زیادی در ابتدا آن ها را قبول نمی کردند. در این نوع خطا معمولا افراد به دنبال منابعی می گردند که باورهایشان را تایید کنند و در عین حال از کنار تفکر و منابعی که آن ها را مورد نقد قرار می دهد بی توجه می گذرند و آن ها را قبول نمی کنند.
2. تمرکز روی اطلاعات موجود
ما برای تصمیم گیری از اطلاعاتی که در گذشته وارد ذهنمان شده است استفاده می کنیم و بدین ترتیب با بروز شرایط مشابه مغز موقعیت جدید و قدیمی را مقایسه کرده و در نتیجه تصمیمی گرفته می شود. سال ها تکامل باعث شده است که توجه به شرایط پیچیده تر و خطرناک تر بیشتر باشد و خاطرات واضح تری از آنها داشته باشیم تا یک قدم به امنیت نزدیک تر شویم. بدین ترتیب با شنیدن یک صدای بلند، ناخودآگاه احتمال انفجار چیزی را بیشتر از زمین افتادن یک شیء در نظر می گیریم حتی اگر احتمال انفجار کمتر باشد.
3. اثر لنگر
این اتفاق وقتی می افتد که با محدودیت در چیزی روبرو شویم بدین ترتیب احتمال زیادی وجود دارد که از تمام ظرفیت آن استفاده کنیم. برای مثال فروشگاهی را در نظر بگیرید که سقف حداکثری برای برخی از محصولاتش تعیین می کند و بدین ترتیب عده بسیاری حتی اگر قبلا قصد دریافت مقدار کمتری داشتند اقدام به خرید در حداکثر ممکن می کنند.
4. اثر هاله ای
اثر هاله ای تاثیر اولین برخورد با یک شخص یا موضوعی است که باعث ایجاد دیدگاهی کلی در رابطه با آن می شود. برای مثال اگر شخصی در اولین قرار بسیار مهربان و متشخص باشد در قرارهای بعدی نیز حتی اگر رفتارش کمی تهاجمی و غیر اجتماعی شود نیز آنچنان ناخوشایند و بد به نظر نمی رسد.
5. اثر دانینگ - کروگر
این موضوع به وضعیتی اشاره می کند که در آن افراد دانش و اطلاعات خود را بیش از اندازه واقعی تصور می کنند. درحالی که افراد آگاه و دانا معمولا درباره ندانسته ها روراست هستند و فروتنی پیشه می کنند و در رابطه با موضوعات با اطمینان نظر نمی دهند. این نوع رفتار نه از سر کمبود دانش یا اعتماد به نفس بلکه در نتیجه آگاهی از محدود بودن ذهن و دانسته های ما نسبت به جهان اطراف اتفاق می افتد.
همچنین عدم آگاهی در رابطه با موضوعی باعث می شود ساده تر به نظر برسد و پیش پا افتاده تصور شود که اظهار نظر با اطمینان را آسان تر می کند.
6. نفرین آگاهی!
عده زیادی از افراد هستند که پس از کسب دانش و اطلاعات در موضوعی فراموش می کنند که در ابتدا نا آگاه بودند و این تصور که دیگران نیز هر آنچه که ما می دانیم را بلد هستند نفرین آگاهی و دانش است.
7. سوگیری پس نگری
این اتفاق زمانی می افتد که در رابطه با موضوعی اطلاعاتی داشته باشیم اما اگر نتوانیم به درستی اتفاقات مربوط به آینده آن را پیشبینی کنیم به سرزنش خود یا بیان جملاتی مانند «باید میدونستم...» می پردازیم.
8. طرز تفکر همه یا هیچ
افرادی که به این طرز تفکر مبتلا می شوند برای همه چیز تنها دو حالت در نظر میگیرند: «بله یا خیر»، «درست یا غلط»، «شروع یا پایان»، «پیروزی یا شکست» و... که همه نوعی از تفکر صفر و یک هستند. این نوع خطا انعطاف فرد را در حل کردن مسائل از بین می برد و باعث مشکلات بسیاری می شود و بهتر است به جای سفید و سیاه دیدن، با عینکی خاکستری به مسئله ها نگاه کنیم.
9. ذهن خوانی
در این خطا شما فکر می کنید که می دانید در ذهن دیگران چه می گذرد درحالی که هیچ گاه نمی توان با اطمینان صد درصدی در رابطه با افکار دیگران نظر داد. مخصوصا اینکه اطلاعات در دسترس نیز ناقص باشند.
10. پیشگویی
ما همواره سعی در پیشگویی یا پیشبینی آینده و جلوگیری از بروز مشکلات داریم؛ اما این اتفاق به عنوان یک خطای شناختی بدون دلایل و مدارک کافی و معمولا با دیدی منفی صورت می گیرد بدین صورت که شما با وجود داشتن فرصت برای تلاش اظهار کنید که مثلا «در این مسیر موفق نخواهم بود» یا «این کار نتیجه مثبتی نخواهد داشت» و....
11. برچسب زدن
برچسب زدن مرحله بعدی پس از تفکر سیاه و سفید است که شدت می یابد. افراد در این زمان یک ویژگی خیلی کلی مانند «دوست داشتنی نبودن» یا «بی استعدادی» و... را به خود یا دیگران نسبت می دهند. همچنین به جای اظهار اشتباه و درس گرفتن از آنها برچسب هایی مانند بازنده و احمق یا شکست خورده به خود میزنند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید برچسب زدن امری غیر منطقی است و هیچ فایده ای ندارد و از معایب بسیار آن می توان به ایجاد خشم، اضطراب و دلسردی یا کم شدن عزت نفس اشاره کرد.
12. جانب گرایی درون گروهی
این خطا با برچسب زدن و طرفداری از خود شروع می شود و طی آن به صورت غیر منصفانه طرف کسانی را میگیریم که خود را با آن ها یک دسته می دانیم. البته می توان گفت چون تقریبا همه ما اینطور هستیم، ممکن است این مورد به نظرتان صحیح باشد و خود را منصف و بی اشتباه بدانید. از جنبه تکامل زیستی این اتفاق یک مزیت است و باعث حمایت از افراد مشابه و اهمیت بیشتر به خانواده و بقای نسل می شود اما در زندگی اجتماعی ممکن است مشکل ساز باشد.
خطاهای شناختی قابل اصلاح هستند اما با توجه به شدت آنها ممکن است به تنهایی از پس این کار برنیاید و نیاز به یک مشاور یا روانشناس داشته باشید. همچنین می توانید در این مسیر برخی مواقع با افراد مورد اعتماد هم مشورت کنید. از بین بردن خطاهای شناختی شامل دو مرحله است که عبارتند از:
در اولین قدم باید خطاهای شناختی را در خود شناسایی کنید اما این کار به همین سادگی ها نیست و به صرف زمان و دقت زیادی نیاز دارید. این افکار معمولا برای خود فرد شناخته شده نیستند یا با وجود نقض با فرضیات و... برخی همچنان به خطاهای شناختی خود وفادار می مانند. جهت شناسایی خطاهای شناختی به احساسات خود توجه کنید و در زمان هایی که فکر کردید غمگین، مضطرب یا ناراضی هستید کمی تامل کرده و سعی کنید فکری که قبل از این احساسات داشتید را به یاد بیاورید و به دلایل پدید آمدن این حس ها توجه کنید.
پس از شناسایی نوبت به چالش کشیدن و مقابله با خطاهای شناختی است که بدین منظور می توانید سوالاتی مانند موارد زیر را مطرح کنید:
«آیا دلیل منطقی برای درست بودن این فکر وجود دارد؟»
«واکنش من نسبت به این طرز تفکر در دیگران چیست؟!»
«در صورت درست بودن این افکار نتایج آن ها نیز به همین اندازه بد هستند و واقعا نمی توانم کاری انجام دهم؟»
«این طرز تفکر چه مزایا و معایبی دارد؟»
البته همانطور که گفته شد یادآوری خاطرات بد و منفی همیشه راحت تر است چرا که در تلاش برای بقا و جهت پیشگیری از مشکلات بسیاری تاثیر گذار است اما در صورت شدت یافتن خطاهای شناختی افراد ممکن است حتی شواهد مثبت و خنثی را هم منفی در نظر بگیرند.
جمع بندی
خطاهای شناختی انواع مختلفی دارند که از جنبه های مثبت و منفی در زندگی ما اثر گذار هستند و باید با بررسی و اهمیت دادن به آنها از ایجاد تصمیم گیری های غلط جلوگیری کنیم اما ممکن است این کار آسان نباشد. به همین دلیل مشورت کردن با افراد مورد اعتماد یا یک روانشناس خوب در صورت حاد بودن وضعیت فرد توصیه می شود.
گردآوری:بخش روانشناسی بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
• نام دارو: ایورمکتین
• نام لاتین: Ivermectin
• نام تجاری: Stromectol, Soolantra cream
• رده دارویی: ضد انگل
• اشکال دارویی: قرص
• فروش دارو: با نسخه
• برای درمان برخی عفونت های انگلی
• برای درمان برخی عفونت های انگلی استفاده می شود. این عفونت ها در انسان شامل آلودگی شپش سر، جرب، کوری رودخانه ای، استرونژیلوئیدوز، عفونت کرم شلاقی، آسکاریازیس و فیلاریاز لنفاوی و و برای بیماری های پوستی مانند روزاسه است.
• آیورمکتین برای پیشگیری مالاریا هم مورد توجه است، چرا که هم برای پلاسمودیوم و هم برای پشه ی حامل آن سمی است.
• در حیوانات، برای پیشگیری و درمان کنه زدگی، میازیس، انگل های خونی، کرم قلب سگ و گربه، «دیروفیلاریا ایمیتیس» (نوعی کرم لوله ای) و چنین بیماری انگلی دیگر استفاده می شود.
• در حال مطالعه است که آیا ایورمکتین، برای درمان و پیشگیری کووید 19 مفید است یا خیر.
• مصرف آیورمکتین در کودکان زیر 5 سال یا آنهایی که کمتر از 15 کیلوگرم دارند، ممنوع است.
• افرادی که دچار بیماری های کلیوی و کبدی دارند.
• در صورت حساسیت به ایورمکتین
• سن بیمار
• نوع و شدت بیماری تحت درمان
• نحوه واکنش به اولین مقدار مصرفی دارو
• سایر شرایط پزشکی بیمار
• ایورمکتین را به صورت خوراکی با یک لیوان پر آب (8 اونس یا 240 میلی لیتر) با معده خالی حداقل 1 ساعت قبل از غذا مصرف کنید.
• سردرد
• سرگیجه
• درد عضلانی
• حالت تهوع
• اسهال
• واکنش آلرژیک
نکته: در صورت مشاهده هر کدام از این علائم حتما به پرشک خود اطلاع دهید.
• باربیتورات ها (مانند فنوباربیتال، بوتالبیتال)
• بنزودیازپین ها (مانند کلونازپام، لورازپام)
• اکسیبات سدیم (GHB)
• اسید والپروئیک
• داروهای رقیق کننده ی خون
• داکسی سایکلین
• هیدروکسی کلروکین
• آزیترومایسین
• کورتیکواستروئیدها
• روی
• واکسن ب.ث.ژ
• واکسن آبله
• واکسن حصبه
• لاکتوباسیلوس
• استریول
• سدیم پیکوسولفات
نکته: برای جلوگیری از این تداخل، لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشکتان قرار دهید.
• حساسیت به داروهای دیگر: در صورت حساسیت به ایورمکتین مصرف ایورمکتین ممنوع است.
• مصرف ایورمکتین در دوران بارداری: در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود
• مصرف ایورمکتین در دوران شیردهی: ایورمکتین وارد شیر مادر می شود. اگرچه هیچ گزارشی مبنی بر آسیب رساندن به نوزادان شیرده گزارش نشده است، قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
• مصرف ایورمکتین در سالمندان: متاسفانه اطلاعاتی در دسترس نمی باشد
• مصرف ایورمکتین در کودکان: مصرف آیورمکتین در کودکان زیر 5 سال یا آنهایی که کمتر از 15 کیلوگرم وزن دارد، ممنوع است.
• آیورمکتین از طریق تداخل در عملکرد دستگاه عصبی و ماهیچه ها و به خصوص، با تشدید مهارشدگی در انتقال عصبی، انگل ها را می کشد. این دارو به «کانال های کلرید با دروازههای گلوتامات» (GluCls) در غشاء سلول های عصبی بی مهرگان متصل می شود و نفوذپذیری آنها را به یون کلرید افزایش می دهد و موجب افزایش پتانسیل غشاء (Hyperpolarization) و در نهایت فلج شدگی و مرگ انگل می شود.
• در دمای اتاق نگهداری شود
• دور از نورخورشید و رطوبت
• برای کاهش سرگیجه هنگام ایستادن، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.
• اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید (مانند عفونت HIV)، ممکن است نیاز به درمان های تکراری با این دارو داشته باشید.
• مصرف دوزهای زیاد ایورمکتین خطرناک است.
مطلبی که مطالعه میکنید صرفا جنبهی افزایش آگاهی دارد؛ خود درمانی و تجویز دارو با تکیه بر این مطالب جایز نیست. برای مصرف دارو حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
گردآوری: بخش سلامت بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
دندانپزشکان معتقد هستند دندان ها می توانند 30 درصد زیبایی فرد را تکمیل کنند. زیبایی دندان یک امر کاملا نسبی است و بر اساس نسبت طلایی سنجیده می شود و به معیارهای متفاوتی وابسته است، از جمله فرم دهان، نظم دندان ها، رنگ مناسب دندان و... در صورتی که فرد دندان های نامرتبی دارد امکان برطرف کردن آن روش های گوناگونی وجود دارد البته باید به یکسری نکات توجه کرد از جمله:
- دندان ها چگونه کنار هم قرار گرفته اند؟
- رنگ و شکل دندان ها و لب چگونه است؟
- چهره ی بیمار به چه شکل است؟
تشخیص تمام این موارد برعهده ی دندانپزشک است. یک متخصص خوب و آگاه می تواند حتی بدون در نظر گرفتن ارتودنسی بهترین روش را برای درمان بی نظمی دندان ها انتخاب کند.
• هنگامی که دندان ها مرتب باشند لبخند از زیبایی برخوردار می شود.
• امکان تمیز کردن دندان ها راحت تر می شود.
• فرد هنگام غذا خوردن خیال راحت تری دارد.
• احتمال پوسیدگی دندان و درنتیجه از بین رفتن دندان ها کاهش می یابد.
• احتمال ایجاد بیماری لثه ای کاهش می یابد.
• فشار و تنش از روی فک و صورت برداشته می شود.
• احتمال سردرد مزمن ناشی از فشار فک کاهش می یابد.
• احتمال اختلال در صحبت کردن و جویدن کاهش می یابد.
ارتودنسی بهترین روش برای مرتب کردن دندان هاست، که گاهی افراد به دلایل مختلف از انجام آن طفره می روند.
این روش می تواند بر رشد هر دو فک اثر بگذارد، بنابراین برای افرادی که در سن رشد هستند و علاوه بر بی نظمی دندانی مشکلات فکی نیز دارند؛ بهترین راه درمانی استفاده از ارتودونسی است. در ارتودنسی شرایط آل اکلوژنی فراهم می شود که این قضیه در فرآیند جویدن نقش بسیار مهمی دارد.
• دوره ی درمانی طولانی مدت است.
• ظاهر ناخوشایندی به علت وجود سیم ها برای فرد ایجاد می کند.
• دندان ها فقط یک مرتبه می توانند فشار ناشی از سیم های ارتودنسی را تحمل کنند، بنابراین امکان استفاده ی دوباره ی آن ها در صورت عدم اصلاح دندان ها وجود ندارد.
• امکان برگشتن فرم قبلی دندان ها وجود دارد بنابراین بعد از اصلاح کامل باید اقدامات مخصوصی انجام شوند.
• به علت وجود جسم خارجی در دهان، احتمال ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ای وجود دارد. بنابراین نیازمند توجه بیشتری در دوره ی درمانی است.
امروزه روش هایی وجود دارند که می توانند در هر سنی دندان ها را مرتب کنند، در این روش ها دندان حرکتی نمی کند، بلکه با استفاده از تراشیدن ناهنجاری ها و یا گذاشتن مواد خارجی، این نواقص را رفع می کنند. این روش های درمانی شامل:
این روش برای بهبود سریع و آسان ظاهر دندان ها استفاده می شود. باید توجه کرد این روش برای اصلاح جزئی بی نظمی ها است، مثلا تنظیم طول تاج دندان، پر کردن فاصله ی بین آنها، اصلاح ترک های دندانی، پر کردن لب پریدگی ها، از بین بردن لکه ها به کار می رود.
در این روش از ماده ای به نام رزین کامپوزیت استفاده می شود که عملکرد آن تا حدودی شبیه به بتونه کاری است. این ماده ی مصنوعی به ناهنجاری ها و مشکلات دندانی می چسبد و آن را می پوشاند. امکان تغییر رنگ این ماده در اثر موادی مثل سیگار وجود دارد.
هزینه ها: این روش درمانی نسبت به سایر روش های ترمیمی مثل ونیر سرامیکی کم هزینه تر است.
طول درمان: این روش درمانی طولانی مدت نیست و طی 1 الی 2 جلسه درمان کامل می شود.
قابلیت ترمیم: این روش برخلاف سایر روش ها، مثل ارتودنسی و لمینت؛ ترمیم پذیر است و در صورت بروز مشکل امکان اجرای دوباره ی آن وجود دارد. مثلا اگر در باندینگ دندان لب پریدگی دچار لب پریدگی شده باشد، متخصص با استفاده از مواد جدید مشکل را رفع می کند.
آسیب به مینای دندان: در باندینگ دندان، نسبت به سایر روش ها مثل روکش دندانی از مینای دندان محافظت بیشتری می شود چون در این روش، دندان نیاز به تراش زیاد ندارد.
تغییر در رنگ: مواد به کار رفته در این روش ممکن است در اثر مصرف بعضی از مواد غذای و سیگار دچار تغییر رنگ شوند بنابراین توصیه می شود در ابتدای درمان از مصرف قهوه و سیگار دوری شود. در صورتی که از مواد رنگی استفاده شد باید مسواک زده شود تا مواد مصرفی موجب تغییر رنگ نشوند.
ماندگاری: این روش نسبت به روشی مثل سرامیک کوتاه مدت تر است و اگر فرد می خواهد برای مدت طولانی تحت درمان مجدد قرار نگیرد، باید به نکات بهداشت دهان و دندان اهمیت دهد.
شکنندگی: این روش نسبت به روکش دندانی آسیب پذیری بیشتری دارد و باید مراقبت بیشتری از آنها شود.
لمینت دندان یک ماده ی روکش مانند است که برای پوشاندن ناهنجاری های دندانی از قبیل شکستگی، لب پریدگی، فاصله و اصلاح ظاهر دندان ها استفاده می شود. در این روش از ماده ای بسیار محکم به نام پرسلین استفاده می شود که میتواد ظاهری درخشان زیبا را به دندان بدهد.
هزینه: این روش به درمان ناهنجاری های دندانی بدون نیاز به جراحی و هزینه های بالا کمک می کند.
ظاهر طبیعی: این روش می تواند درخشش طبیعی که در مینای دندان وجود دارد را به دندان باز گرداند، بنابراین کاملا طبیعی است.
طول عمر: می توانند به مدت طولانی باقی بمانند.
مدت درمان: از مزیت اصلی این روش طول درمان کوتاه آن است و فرد در طی 2 الی 3 جلسه می تواند تمام عیب های دندانی خود را از بین ببرد.
تنها عیبی که این روش دارد این است که مینای دندان تراش داده می شود و در نتیجه ضخامت آن کاهش می یابد.
در این روش سیم های نگدارنده ی دندانی کنار گذاشته می شوند و از پلاستیک های مقاوم و شفافی که سبب می شوند دندان ها به تدریج در جایگاه مناسب خود قرار بگیرند، استفاده می شود. مدت درمانی این روش 20 هفته است. الاینر پلاستیکی را تنها هنگام غذا خوردن می توان از دهان خارح کرد. در صورتی که کمتر از 20 ساعت در شبانه روز استفاده شود تاثیر درمانی نخواهد داشت.
می توانید آن را به راحتی از دهان خارج کنید و مجدد خودتان به دندان متصل کنید، این پوشش به دندان نمی چسبد.
این پوشش کاملا نامرئی است و ظاهر ناخوشایندی برای فرد ایجاد نمی کند.
به دلیل اینکه ثابت نیست، فرد وسوسه می شود آن را از دهان خارج کن بنابراین تمام روند پیشرفت درمان به خود شخص بستگی دارد.
در صورتی که فرد مواظب این پوشش نباشد ممکن است دچار تغییر رنگ شود یا تاب بردارد.
به مرور زمان مصرف مواد غذایی و در برخی افراد مصرف دخانیات؛ می تواند سبب تغییر رنگ مینای دندان شود، برای رفع این بد رنگی از سفیده کننده ها استفاده می شود، اما برای افرادی که دندان های حساسی دارند استفاده از بلیچینگ می تواند بسیار مفید باشد.
برای افرادی که یک دندان خود را از دست داده اند این روش می تواند استفاده شود. در این روش ابتدا فلزی از جنس تیتانیوم در لثه قرار می دهند و بعد از بهبودی آن قسمت، تاج دندان بر روی آن فلز نصب می شود.
یک روش بدون درد است که فرد برای رفع پلاک های موجود در دندان انجام می دهد. در این روش با استفاده از دستگاهی که آب را بر روی جرم ها حرکت می دهد، پلاک ها کنده می شوند و دندان پاکیزه می شود.
در این روش با استفاده از خراش بر مینای دندان، ناهنجاری های آن درمان می شوند.
گردآوری: بخش سلامت بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
نام : کاظم نوربخش
متولد : 1 مهرد 1355 در بیجار
تحصیلات : دیپلم
حرفه : بازیگر
سالهای فعالیت : 1384- تاکنون
قد : 167 سانتیمتر
فرزندان : نازنین زهرا نوربخش
کاظم نوربخش در 1 مهر 1355 در بیجار استان کردستان متولد گردید وی بازیگر سینما و تلویزیون می باشد. کاظم نوربخش کارمند اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بیجار می باشد.
کاظم نوربخش دارای دیپلم ادبیات می باشد. کاظم نوربخش از سن 12 سالگی در نمایشهای مدرسه بازی می کرد و در سال 1367 نفر اول جشنواره دانشآموزی شد. وی به بازی در تئاتر ادامه داد و در تئاترهای استانی بازی میکرد و در سال 1370 بازیگر منتخب استان شد.
کاظم نوربخش در سال 1384 برای اولین بار در فیلم کوتاه «درس اول» به کارگردانی علی نوربخش جلوی دوربین رفت. کاظم نوربخش، سال 1399 با بازی در فیلم «لب خط» به کارگردانی و نویسندگی علی جبارزاده برای اولین بار پا به عرصه سینما گذاشت.
کاظم نوربخش در سال 90 به مدت یکسال در تهران در زیر نظر استاد پرویز برید دوره خلاقیت و بداهه پردازی در تئاتر آموزش دید.
کاظم نوربخش در سال 1398 به دعوت سعید آقاخانی به سریال" نون خ" پیوست و شهرت وی از فصل دوم سریال" نون خ" که نقش سلمان را با کمدی بسیار ظریفی اجرا کرد ، بود و در فصل سوم این سریال نیز حضور موفقی داشت.
کاظم نوربخش علاوه بر بازیگری و کارگردانی به موسیقی نیز علاقه دارد و در نواختن تنبک و گیتار و برخی آلات موسیقی تبحر دارد.
کاظم نوربخش در سال 1382 ازدواج کرد، ثمره ازدواجش دختری بنام نازنین زهرا متولد 1390 و نازنین زینب می باشد.
فیلم لب خط(1399) | نقطه ته خط | معرکه در معرکه |
سریال نون.خ - فصل 3(1399) | بیژن و منیژه | صدامیان |
سریال نون.خ - فصل 2(1398) | غوغای درون | یک شهر و یک صحبت |
سریال نون.خ (1397) | پرونده ناتمام | محله مردخونه |
خودکرده راتدبیر نیست | معرکه آتش | فیلم نامه |
شازده کوچولو | سوگ سیاوش | نای نینوا |
شهرمهتابی | آخرین بازدید | ساکن سیاهی |
خداحافظ شهرگدایان |
گردآوری:بخش بازیگران بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
داستان به این صورت است که در هندوستان فیلی آوردند و در یک خانه تاریک قرار دادند و مردمی که تا به آن زمان فیل ندیده بودند در خانه تاریکی بر روی فیل دست می کشیدند ، هر کس تصویری از فیل در ذهن خود ساخت.
به عنوان مثال کسی که بر روی خرطومش دست می کشید فیل را به شکل یک لوله تصور کرد. کسی که بر گوش فیل دست می کشید و او را مانند یک بادبزن مجسم کرد. فردی که دست به پای فیل ، او را مانند یک ستون محکم تجسم کرد. فردی دیگری که دست بر کمر فیل کشید و فیل را مانند تخت تصور کرد.
اگر در خانه شمعی روشن می کردند. اختلاف تصورات افراد از بین میرفت. ادراک حسی مانند ادراک کف دست، ناقص می باشد و نمیتوان همه چیز را با حس و عقل شناخت.
مولانا در تمثیل خود حضرت حق را فیل و تاریکی اتاق را دنیای مادی که انسان در حجابها و لایه های آن پوشیده مانده است که عقل خود را زندانی احساس لامسه کرده اند، تشبیه کرده است و شمع در این شعر کنایه از کشف و یقین می باشد. که هر گاه این نور در قلبی روشن شود، به معرفت و شناخت حقیقی خواهد رسید و تمثیل فیل در مثنوی داستان افراد سطحی نگری می باشد که خدا را در تعصب و حجابهای مادی دنیوی گم کرده اند.
شعر کامل "اختلاف کردن در چگونگی و شکل پیل"
پیل اندر خانه? تاریک بود
عرضه را آورده بودندش هنود
از برای دیدنش مردم بسی
اندر آن ظلمت همیشد هر کسی
دیدنش با چشم چون ممکن نبود
اندر آن تاریکیش کف میبسود
آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد
گفت همچون ناودانست این نهاد
آن یکی را دست بر گوشش رسید
آن برو چون بادبیزن شد پدید
آن یکی را کف چو بر پایش بسود
گفت شکل پیل دیدم چون عمود
آن یکی بر پشت او بنهاد دست
گفت خود این پیل چون تختی بدست
همچنین هر یک به جزوی که رسید
فهم آن میکرد هر جا میشنید
از نظرگه گفتشان شد مختلف
آن یکی دالش لقب داد این الف
در کف هر کس اگر شمعی بدی
اختلاف از گفتشان بیرون شدی
چشم حس همچون کف دستست و بس
نیست کف را بر همه? او دسترس
چشم دریا دیگرست و کف دگر
کف بهل وز دیده? دریا نگر
جنبش کفها ز دریا روز و شب
کف همیبینی و دریا نه عجب
ما چو کشتیها بهم بر میزنیم
تیرهچشمیم و در آب روشنیم
ای تو در کشتی تن رفته به خواب
آب را دیدی نگر در آب آب
آب را آبیست کو میراندش
روح را روحیست کو میخواندش
موسی و عیسی کجا بد کآفتاب
کشت موجودات را میداد آب
آدم و حوا کجا بد آن زمان
که خدا افکند این زه در کمان
این سخن هم ناقص است و ابترست
آن سخن که نیست ناقص آن سرست
گر بگوید زان بلغزد پای تو
ور نگوید هیچ از آن ای وای تو
ور بگوید در مثال صورتی
بر همان صورت بچفسی ای فتی
بستهپایی چون گیا اندر زمین
سر بجنبانی ببادی بییقین
لیک پایت نیست تا نقلی کنی
یا مگر پا را ازین گل بر کنی
چون کنی پا را حیاتت زین گلست
این حیاتت را روش بس مشکلست
چون حیات از حق بگیری ای روی
پس شوی مستغنی از گل میروی
شیر خواره چون ز دایه بسکلد
لوتخواره شد مرورا میهلد
بسته? شیر زمینی چون حبوب
جو فطام خویش از قوت القلوب
حرف حکمت خور که شد نور ستیر
ای تو نور بیحجب را ناپذیر
تا پذیرا گردی ای جان نور را
تا ببینی بیحجب مستور را
چون ستاره سیر بر گردون کنی
بلک بی گردون سفر بیچون کنی
آنچنان کز نیست در هست آمدی
هین بگو چون آمدی مست آمدی
راههای آمدن یادت نماند
لیک رمزی بر تو بر خواهیم خواند
هوش را بگذار وانگه هوشدار
گوش را بر بند وانگه گوش دار
نه نگویم زانک خامی تو هنوز
در بهاری تو ندیدستی تموز
این جهان همچون درختست ای کرام
ما برو چون میوههای نیمخام
سخت گیرد خامها مر شاخ را
زانک در خامی نشاید کاخ را
چون بپخت و گشت شیرین لبگزان
سست گیرد شاخها را بعد از آن
چون از آن اقبال شیرین شد دهان
سرد شد بر آدمی ملک جهان
سختگیری و تعصب خامی است
تا جنینی کار خونآشامی است
چیز دیگر ماند اما گفتنش
با تو روح القدس گوید بی منش
نه تو گویی هم بگوش خویشتن
نه من ونه غیرمن ای هم تو من
همچو آن وقتی که خواب اندر روی
تو ز پیش خود به پیش خود شوی
بشنوی از خویش و پنداری فلان
با تو اندر خواب گفتست آن نهان
تو یکی تو نیستی ای خوش رفیق
بلک گردونی ودریای عمیق
آن تو زفتت که آن نهصدتوست
قلزمست وغرقه گاه صد توست
خود چه جای حد بیداریست و خواب
دم مزن والله اعلم بالصواب
دم مزن تا بشنوی از دم ز نان
آنچ نامد در زبان و در بیان
دم مزن تا بشنوی زان آفتاب
آنچ نامد درکتاب و در خطاب
دم مزن تا دم زند بهر تو روح
آشنا بگذار در کشتی نوح
همچو کنعان کشنا میکرد او
که نخواهم کشتی نوح عدو
هی بیا در کشتی بابا نشین
تا نگردی غرق طوفان ای مهین
گفت نه من آشنا آموختم
من به جز شمع تو شمع افروختم
هین مکن کین موج طوفان بلاست
دست و پا و آشنا امروز لاست
باد قهرست و بلای شمع کش
جز که شمع حق نمیپاید خمش
گفت نه رفتم برآن کوه بلند
عاصمست آن که مرا از هر گزند
هین مکن که کوه کاهست این زمان
جز حبیب خویش را ندهد امان
گفت من کی پند تو بشنودهام
که طمع کردی که من زین دودهام
خوش نیامد گفت تو هرگز مرا
من بریام از تو در هر دو سرا
هین مکن بابا که روز ناز نیست
مر خدا را خویش وانباز نیست
تا کنون کردی واین دم نازکیست
اندرین درگاه گیرا ناز کیست
لم یلد لم یولدست او از قدم
نه پدر دارد نه فرزند و نه عم
ناز فرزندان کجا خواهد کشید
ناز بابایان کجا خواهد شنید
نیستم مولود پیراکم بناز
نیستم والد جوانا کم گراز
نیستم شوهر نیم من شهوتی
ناز را بگذار اینجا ای ستی
جز خضوع و بندگی و اضطرار
اندرین حضرت ندارد اعتبار
گفت بابا سالها این گفتهای
باز میگویی بجهل آشفتهای
چند ازینها گفتهای با هرکسی
تا جواب سرد بشنودی بسی
این دم سرد تو در گوشم نرفت
خاصه اکنون که شدم دانا و زفت
گفت بابا چه زیان دارد اگر
بشنوی یکبار تو پند پدر
همچنین میگفت او پند لطیف
همچنان میگفت او دفع عنیف
نه پدر از نصح کنعان سیر شد
نه دمی در گوش آن ادبیر شد
اندرین گفتن بدند و موج تیز
بر سر کنعان زد وشد ریز ریز
نوح گفت ای پادشاه بردبار
مر مرا خر مرد و سیلت برد بار
وعده کردی مر مرا تو بارها
که بیابد اهلت از طوفان رها
دل نهادم بر امیدت من سلیم
پس چرا بربود سیل از من گلیم
گفت او از اهل و خویشانت نبود
خود ندیدی تو سپیدی او کبود
چونک دندان تو کرمش در فتاد
نیست دندان بر کنش ای اوستاد
تا که باقی تن نگردد زار ازو
گرچه بود آن تو شو بیزار ازو
گفت بیزارم ز غیر ذات تو
غیر نبود آنک او شد مات تو
تو همی دانی که چونم با تو من
بیست چندانم که با باران چمن
زنده از تو شاد از تو عایلی
مغتذی بی واسطه و بی حایلی
متصل نه منفصل نه ای کمال
بلک بی چون و چگونه و اعتلال
ماهیانیم و تو دریای حیات
زندهایم از لطفت ای نیکو صفات
تو نگنجی در کنار فکرتی
نی به معلولی قرین چون علتی
پیش ازین طوفان و بعد این مرا
تو مخاطب بودهای در ماجرا
با تو میگفتم نه با ایشان سخن
ای سخنبخش نو و آن کهن
نه که عاشق روز و شب گوید سخن
گاه با اطلال و گاهی با دمن
روی با اطلال کرده ظاهرا
او کرا میگوید آن مدحت کرا
شکر طوفان را کنون بگماشتی
واسطه? اطلال را بر داشتی
زانک اطلال لئیم و بد بدند
نه ندایی نه صدایی میزدند
من چنان اطلال خواهم در خطاب
کز صدا چون کوه واگوید جواب
تا مثنا بشنوم من نام تو
عاشقم برنام جان آرام تو
هرنبی زان دوست دارد کوه را
تا مثنا بشنود نام ترا
آن که پست مثال سنگ لاخ
موش را شاید نه ما را در مناخ
من بگویم او نگردد یار من
بی صدا ماند دم گفتار من
با زمین آن به که هموارش کنی
نیست همدم با قدم یارش کنی
گفت ای نوح ار تو خواهی جمله را
حشر گردانم بر آرم از ثری
بهر کنعانی دل تو نشکنم
لیکت از احوال آگه میکنم
گفت نه نه راضیم که تو مرا
هم کنی غرقه اگر باید ترا
هر زمانم غرقه میکن من خوشم
حکم تو جانست چون جان میکشم
ننگرم کس را وگر هم بنگرم
او بهانه باشد و تو منظرم
عاشق صنع توم در شکر و صبر
عاشق مصنوع کی باشم چو گبر
عاشق صنع خدا با فر بود
عاشق مصنوع او کافر بود
گردآوری:بخش سرگرمی بیتوته