نوشته شده توسط: الهه ناز
ترانه پاپ به ترانه ای گفته می شود که مردم به زمزمه و خواندن آن علاقه دارند
موسیقی پاپ یک سبک از موسیقی عامهپسند است و معمولاً در مقابل موسیقی کلاسیک و فولک (محلی) قرار میگیرد و از آنها متمایز است. با این حال هنرمندان این سبک در سبکهای راک، هیپهاپ، دنس، ریتم اند بلوز (R&B) و کانتری هم میتوانند فعالیت داشته باشند و این باعث میشود که تبدیل به سبکی انعطافپذیر شود. عبارت «موسیقی پاپ» همچنین میتواند به یک زیر سبک خاص (درون پاپ) اشاره داشته باشد مانند سافت راک و پاپ راک.
شاید یکی از مشخصات اصلی موسیقی پاپ ، یک عنصر ریتمیک سنگین در زیر است که معمولا توسط دستگاههای تقویت کننده الکترونیک (amplifier) اجرا می گردد و ملودی اصلی بر این ریتم غالب می باشد.
ترانه پاپ به ترانه ای گفته می شود که مردم به زمزمه و خواندن آن علاقه دارند . موسیقی پاپ از نظر تجاری موفق می باشد و سبک مورد علاقه ایستگاههای رادیویی است .
موسیقی پاپ یک سبک از موسیقی عامهپسند است
مشخصات موسیقی پاپ چیست:
موسیقی پاپ نوعی موسیقی است که به شکل تجاری تهیه میشود و هدفش سود مالی است.سایمون فریت Simon Frith، منتقد موسیقی و جامعه شناس متخصص موسیقی مردم پسند، می گوید موسیقی پاپ به عنوان یک صنعت شناخته میشود نه هنر.
سایمون فریت Simon Frith می گوید “پاپ” طوری طراحی شده که برای همه جالب باشد و از هیچ جای خاصی نیامده و قرار هم نیست سلیقه خاصی را اعمال کند.
این موسیقی در اثر هیچ آرزوی پرمعنا به وجود نیامده و تنها جاه طلبی سازندگان آن سود و پاداش مادی است و…با تعاریف موسیقایی، بسیار محافظه کارانه هم هست.
در دهه 50 آغاز شد و آنچه در این مجموعه قرار میگیرد معمولا برای گروه بزرگی از افراد جذاب است. با به وجود آمدن صفحه های پلاستیکی یا وینیل در دهه 30 تا ظهور کامپکت دیسک یا CD در دهه 80، موسیقی ضبط شده، نسبت به موسیقی زنده، بیش از پیش در دسترس قرار گرفت. ترانه های پاپ معمولا در 3 دقیقه اجرا میشوند و در آنها از ملودیهایی استفاده میشود که معمولا بسیار شنیدنی بوده و عده بسیاری را به خود جلب میکنند.
موسیقی پاپ نوعی موسیقی است که به شکل تجاری تهیه میشود و هدفش سود مالی است
مشخصه های اصلی موسیقی پاپ:
تفاوت های اصلی ای که می توان میان موسیقی پاپ و دیگر گونه های موسیقی که شاید بتوان آنها را جدی تر نامید بیان کرد عبارتند از:
طول قطعه : برخلاف قطعات موسیقی کلاسیک و جز که می توانند بدون تکرار بسیار طولانی باشند، موسیقی خالص و بدون تکرار قطعات پاپ به ندرت از 32 میزان بیشتر می شود. در تکرارها معمولاً حداکثر ممکن است که ترانه تغییر کند و نه چیز بیشتر.
تغییر گام و مدولاسیون : مدولاسیون و تغییر گام از ویژگیهای بارز موسیقی کلاسیک و جز است حال آنکه به ندرت در ترانه های پاپ از این امکان استفاده می شود. در واقع در این سبک از موسیقی شاید استفاده از مدولاسیون برای جلوگیری از تکرار و یکنواختی ملودی یا هارمونی استفاده شود در حالی که در بسیاری از کارهای جز یا کلاسیک بدور از نگرانی تکرار، از مدولاسیون یا تغییر گام (یا مد) استفاده میشود.
تاثیر ریتم : ریتم از مهمترین عوامل سازنده یک قطعه پاپ محسوب می شود. ریتم یک قطعه پاپ معمولاً توسط دو گروه ساز پشتیبانی می شود. یکی درامز و دیگری ساز همراهی کننده مانند کی برد یا پیانو و گیتار.
ضد ضرب : آنچنانکه در موسیقی جز، ضد ضرب اهمیت دارد در موسیقی پاپ جایگاه خاصی را نمی توان برای آن قائل شد. تنها ممکن است خواننده ملودی را با یک یا چند نت پیک آپ شروع کند و کمتر مشاهده می شود که در یک قطعه پاپ بر روی ضرب های ضعیف تاکید شود.
بسط و توسعه : ویژگی بارز موسیقی کلاسیک بسط و توسعه قانونمدار و در موسیقی جز توسعه قطعه با بداهه نوازی است. اما در موسیقی پاپ چنین چیزی وجود ندارد و یک یا چند ساختار ساده ممکن است برای یک یا دو بار با تغییرات بسیار جزئی تکرار شوند.
بنابراین مشاهده می کنید کلیه المان هایی که در موسیقی به پیچیدگی آن کمک می کنند در موسیقی پاپ ساده و کم اهمیت تلقی می شود و نتیجه هنری می شود که مخاطب عام آنرا پسند می کند.
ریتم از مهمترین عوامل سازنده یک قطعه پاپ محسوب می شود
پیشینه? موسیقی پاپ :
دهه? 1930 و 1940 این نوع موسیقی از سبکهای بلوز (شیکاگو)، و کانتری (تنسی) تأثیر گرفت.
دهه? 1950 خوانندگان پاپ آن دوره کسانی چون بینگ کراسبی، فرانک سیناترا، دین مارتین، بابی دارین و پگی لی بودند، اما خوانندگانی چون بیل هالی، فتس دامینو و الویس پریسلی به دلیل اینکه از نسل جوان تری بودند بیشتر معروف شدند.
دهه? 1960 این دهه با گروههایی چون جانی تلوتسان، بابی وی، برایان هایلند، تامی رو، جین پیتنی، فرانکی آوالن شروع شد. در نیمه? آن با هنرمندانی چون کارول کینگ، نیل دایموند و برت باکاراک، آرتا فرانکلین، ایسلی برادرز، ری چارلز، استیو واندر، سوپرمز، ماروین گی، باب دیلن و سایمون و گارفانکل متحول شد. میتوان گفت که گروه بیتلز انقلابی در انگلستان ایجاد کردند. اگرچه آنها پاپ نبودند.
دهه? 1970 در این دوره موسیقی دیسکوی بیجیز، پیانوی بیلی جوئل و التون جان، کانتری ایگلز، هنرمندان راک/پاپ مانند خولیو ایگلسیاس راد استوارت، استیلی دان و فلیتوود مک گل کرد. ایبیبیای گروه سوئدی بودند که با مسابقه ترانه یوروویژن به شهرت رسیدند و انقلابی در موسیقی پاپ کردند.
دهه? 1980 برجستهترین خواننده? این دوره، مایکل جکسون بود که با انتشار آلبومهای «تریلر» (پرفروشترین آلبوم موسیقی جهان تا به امروز) و «بد» (یکی از پرفروشترین آلبومهای تاریخ) تغییرات بنیادی و ساختار شکنی را در سبکهای موسیقی و به خصوص سبک پاپ، ایجاد کرد. مایکل جکسون را «سلطان پاپ» و مدونا را «ملکه? پاپ» مینامند. سایر هنرمندان این دوره عبارتاند از مدرن تاکینگ (که با تکآهنگ «You are my heart you are my soul» توانست چندین هفته در صدر جدولها باشد)، مایکل بولتون، پرینس، جانت جکسون، دوران دوران، گروه پلیس، سیندی لاپر، ویتنی هوستون، فیل کالینز، کایلی مینوگ وپائولا عبدل و کالچر کلاب.
خوانندگان موسیقی پاپ
دهه? 1990 و قرن 21 دهه? 1990 و قرن 21 با مد شدن گروههای پسر و گروههای دختر چهره دیگری گرفت. در انگلستان گروههای وان دایرکشن تیک دت، بلو، اسپایس گرلز وارد شدند. گروههای ایرلندی این دوره بویزون و وستلایف بودند. آمریکا هم بکاستریت بویز و هنسون و "ان سینک را داشت، و کسانی هم مانند آریانا گرانده به عنوان «پرنسس پاپ» شناخته میشوند. در سال 1999 سبک لاتین پاپ را ریکی مارتین عرضه کرد و توسط افرادی مانند جنیفر لوپز، شکیرا، انریکه ایگلسیاس و مارک آنتونی دنبال شد.
در سال 2002 عضو قدیمی " ان سینک یعنی جاستین تیمبرلیک با آغاز با یک آلبوم انفرادی به یک موفقیت تجاری دست یافت و به عنوان «پرنس پاپ» شناخته شد. تین پاپ در کانال دیزنی توسط ستارگانی چون هیلاری داف به وجود آمد، گروههای بریتانیایی پاپ راک چون باستد و مکفلای، و خواننده-آهنگساز «پاپ-فانک» کانادایی آوریل لوین در دهه? 2000 به شهرت رسیدند. خوانندگانی که سبکهای دیگر پاپ را دربرمیگیرند عبارتاند از ویتنی هوستون و ماریا کری در R&B، گارث بروکس و شانیا توین در کانتری، و در دنس پاپ کایل منگ و مدونا که یکی از پر فروشترین خوانندگان تمام دوران بود. مطرحان موسیقی پاپ که در بین بینندگان جذابیت یافتند افرادی مانند سلن دیون و نورا جونز بودند. همچنین مدرن تاکینگ با 11 سال غیبت در عرصه موسیقی از سال 1987 تا 1998 دوباره در سال 98 آغاز به کار کرد. آلبوم آنها تحت عنوان Back for good در هفته اول 700000 نسخه فروخت و یک بار دیگر مانند سال 1984 در بازار فروش موسیقی همهمه کرد.
موسیقی پاپ پس از انقلاب به دلیل محدودیتها دچار تغییراتی شد
موسیقی پاپ ایرانی
موسیقی پاپ ایرانی قبل از انقلاب
موسیقی سبک پاپ در ایران از قرن 19 میلادی و از زمان قاجار رواج داشت. پس از آن با اختراع رادیو بیشتر در بین مردم گسترش پیدا کرد و با آمدن و فعالیت خوانندگانی چون ویگن پیشرفت چشمگیری داشت.
خوانندگان معروف: برخی از خوانندگان موسیقی پاپ ایرانی عبارتند از: ابی، اندی، حسن شماعیزاده، داریوش، دلکش، سوزان روشن، ، فرامرز اصلانی، فرهاد، گوگوش، لیلا فروهر، عارف، عماد رام، معین، مهستی و هایده.
موسیقی پاپ ایرانی بعد از انقلاب
موسیقی پاپ پس از انقلاب به دلیل محدودیتها دچار تغییراتی شد، ولی رفته رفته و با گذشت زمان و پیشرفت کارهای فرهنگی و هنری توانست مجددا جایگاهی پیدا کند تا اینکه گروهها و خوانندگانی چون گروه آریان، خشایار اعتمادی، سعید شهروز، شادمهر عقیلی و محمد اصفهانی از نخستین کسانی بودند که فعالیت در این سبک را آغاز کردند و کسانی چون حسین زمان، علیرضا عصار، قاسم افشار، ناصر عبداللهی و مانی رهنما این راه را دنبال کردند.
از دهه 80 به بعد خوانندگانی، چون شهرام شکوهی، مهدی یراحی، مرحوم مرتضی پاشایی، سامان جلیلی، مهدی احمدوند و زانیار خسروی روی کار آمدند. در حال حاضر کسانی چون حامد همایون، بهنام بانی، امید حاجیلی، محسن یگانه، احمد سعیدی، سینا شعبانخانی، حمید هیراد، حمید عسکری، هوروش بند، میثم ابراهیمی، سیامک عباسی، علیرضا طلیسچی، و مهدی جهانی، گروه پازل، گروه ماکان، امیرعباس گلاب، مسعود صادقلو و... در این سبک فعالیت میکنند.
گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
دستگاه موسیقی ایرانی
موسیقی سنتی ایرانی، که با نام موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی دستگاهی نیز شناخته میشود، شامل دستگاهها، نغمهها، و آوازها، از سالها پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته، و آنچه دلنشینتر، سادهتر و قابلفهم تر بودهاست امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکلگیری این موسیقی داشتهاند، از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان به «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد.
تاریخچه موسیقی ایرانی
از مهمترین مُهرنگارههای خنیاگری (:موسیقی) در جهان؛ باید از آنچه که در «تپه چغامیش» دزفول برجای مانده، یاد کرد که در سالهای 1961–1966 میلادی، یافت شدهاست. این مهرنگاره 3400 ساله؛ سیمایی از بزم رامشگران را نشان میدهد. در این بزم باستانی، دستهای خنیاگر(:نوازنده) دیده میشوند که هر کدام، به نواختنسازی سرگرم هستند.
چگونگی نواختن و نشستن این رامشگران، نشان میدهد که آنها، نخستین دسته خنیاگران(:ارکستر) جهان هستند. در این گروه رامشگران، میبینیم که نوازندهای «چنگ» و دیگری «شیپور» و آن دیگر «تنبک» مینوازد. چهارمین رامشگر در این میان، خوانندهای است که «آواز» میخواند. همچنین در این بزم کهن، آزادهای را میبینیم که بر فرشی نشسته و از او پذیرایی میشود.
ما همانند این خنیاگران را در ایلام و در سده 27 پیش از میلاد و از زمان پادشاهی «پوزوز این شوشیناک» در شوش میشناسیم. از همین گاه، مُهر و نشانههایی در دست است که نشان میدهند، خنیاگران بسیاری در ایران میزیستند. در این هنگام، نواختن چنگ بسیار گسترش داشتهاست و این ساز از ساختههای ایرانیان است.
ما، نگارهای را در دست داریم و میدانیم که در پادشاهی «شوکال ماه هو» و از سده 17 پیش از میلاد در ایران، تار نواخته میشد. با یافتن یک کنده کاری در ایلام بازهم آگاهی داریم که خنیاگران ایرانی؛ دَف را همراه چنگ مینواختند. در این کنده کاری همچنین دیده میشود که از میان 11 تن خنیاگر؛ 8 تن چنگ، 2 تن نی و یک تن دهل مینوازند.
15 زن خواننده، در میان رامشگران دیده میشوند که در حال کف زدن هستند. باید افزود که از این نمونهها در سراسر ایران بسیار دیده شدهاست. ما به یاری باستانشناسی از لرستان مانند ایلام آگاهی داریم که در این بخش از ایران هم از سده 9 پیش از میلاد، تار نواخته میشدهاست. در بخشهای دیگری از ایران و از سال 559 پیش از میلاد، سفالهایی در تپه سیلک کاشان و مرودشت پیدا شده که سیمایی از پایکوبی و دست افشانی بر آنها نگارگری شدهاست.]
پس از وارد شدن آریاییان، از آنجا که در برپا داشتن آیینهای کیشی آریاییان رقص و موسیقی به کار بسته نمیشد و چندان ارجی نداشت، این دو هنر چنانکه بایست در میان آنان پیشرفت نکرده و در آثار و نوشتههای آن روزگاران جای پایی از خود باز نگذاشتهاست.]
گروهی از زنان ایرانی در حال اجرای موسیقی، نقاشی از آثار دوره معاصر در هتل عباسی اصفهان
اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» حروف نویسی خالص کلمات ایرانی است که ترجمه آن عبارت از «موسیقی ایران باستان» یا به عبارت دیگر «موسیقی سنتی ایران» است. این اصطلاح ایرانی امروزه به خوبی قابل درک است ولی در مقایسه با اصطلاح پر مصرف «موسیقی اصیل» که معنای آن نیز همان است، به ندرت استفاده میشود. با استفاده از شواهد کاویده شده، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی (644–2500 قبل از میلاد) برمی گردد.
بطور مشهود، اطلاعات کمی در خصوص موسیقی این دوره در دسترس است. تنها استثناء ابزار باقیمانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوتهایی که ابداع و نواخته شده، میباشند. گفته میشود ابزار موسیقی مانند «باربت» ریشه در این دوران یعنی حدود سال 800 قبل از میلاد داشتهاست.
موسقیدانان ایران باستان
مشهورترین موسیقیدانهای این دوران قبل از اسلام به شرح زیر بودند
* باربد
* سرکش
* رامتین
* بامشاد
* آفرین
* نکیسای چنگ نواز
باربد برای هر روز هفته نوایی ساخت که به هفت خسروانی معروف است. همچنین برای هر روز ماه سی لحن یا سی دستان و برای 360 روز سال غیر از پنجه دزدیده، 360 آهنگ یا 360 دستان را ساخت. آهنگ جامه دران که در ردیف موسیقی ایرانی است از ساختههای نکیسا است که با چنگ نواختهاست. دستان دیگری به نام دستگاه راست است که باربد آن را ساخت و امروز جز دستگاههای هفتگانه موسیقی ایرانی است، همچنین باید به آهنگها و دستان نوروز بزرگ، آرایش خورشید، ماه بر کوهان (ماه بالای کوهسار)، کین ایرج، سوگ سیاوش و گنج باد، گنج کاووس، تخت تاقدیس، فرخ روز، سوگ شیدیز و باغ شیرین اشاره کرد.
موسیقی سنتی ایرانی، شامل دستگاهها، نغمهها، و آوازها، از هزاران سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته، و آنچه دلنشینتر، سادهتر و قابلفهم تر بودهاست امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل گیری این موسیقی داشتهاند، از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان به «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد.
هر دستگاه موسیقی ایرانی، توالیای از پردههای مختلف موسیقی ایرانی است که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال میدهد. هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شدهاست و معمولاً بدین شیوه ارائه میشود که از درآمد دستگاه آغاز میکنند، به گوشه? اوج یا مخالف دستگاه در میانه? ارائه کار میرسند، سپس با فرود به گوشههای پایانی و ارائه? تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان میرسانند.
موسیقی سنتی ایران شامل هفت دستگاه و شش آواز است. هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایرانی عبارتاند از:
دستگاه شور
دستگاه سهگاه
دستگاه چهارگاه
دستگاه همایون
دستگاه ماهور
دستگاه نوا
دستگاه راستپنجگاه
اثری از کمالالملک
آواز (موسیقی ایرانی)
آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که میتوان آن را دستگاه فرعی نامید. آواز از نظر فواصل با دستگاه مورد نظر یکسان یا شبیه بوده و میتواند شاهد یا ایست متفاوتی داشته باشد. بهطور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم، دارای نت شاهد و ایست «ر» میباشد.
بدین ترتیب در آواز شور ملودی با حفظ فواصل دستگاه شور روی نت «ر» گردش میکند و در نهایت روی همان نت میایستد. بهطور کلی هر آواز پس از ایست موقت روی ایست خودش، روی ایست دستگاه اصلی (در اینجا شور) بازمیگردد. آوازهای متعلق به دستگاه موسیقی ایرانی 5تا هستند و عبارتاند از:
آواز ابوعطا، متعلق به دستگاه شور (درجه دوم)
آواز بیات ترک (بیات زند)، متعلق به دستگاه شور، (درجه سوم)
آواز افشاری، متعلق به دستگاه شور، (درجه چهارم)
آواز دشتی، متعلق به دستگاه شور، (درجه پنجم)
آواز بیات کرد، متعلق به دستگاه شور (درجه پنجم)
آواز بیات اصفهان، متعلق به دستگاه همایون، (درجه چهارم)
گروه نوازندگان، مُهر بازمانده از شوش
سازها
نی
دف
تار
سهتار
دوتار
کمانچه
قیچک
قانون
شورانگیز
تمبک
چنگ
رباب
تنبور
سنتور
بربط
عود
دایره
ضرب
چگور
تمبیره
سرنا
دودوک (بالابان)
نی انبان
قره نی
دون علی
دوضاله یا دوزله
دهل
دمام
تاس
نقاره
زنگ
طبل
کرنا
کوس (ساز)
دیوان
هزارتار
چنگ
سنتور ایستاده
اِکتار (سازی تک سیمه)
و سایر سازهای مربوط به مناطق مختلف و محلی
سنگنگاره? زنان موسیقیدان در طاق بستان که در حال نواختن چنگ هستند
موسیقی نواحی ایران
موسیقی بلوچی
موسیقی ترکی آذربایجانی
موسیقی بختیاری
موسیقی جنوب ایران
موسیقی خراسانی
موسیقی گیلکی
موسیقی قزوین
موسیقی کردی
موسیقی لرستان
موسیقی مازندران
موسیقی نمکدرهای
موسیقی همدان
موسیقی تالش
موسیقی بندری
موسیقی ایلامی
موسیقی قشقایی
موسیقی محلی فارس
گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته
منبع:fa.wikipedia.org
ipause.ir
نوشته شده توسط: الهه ناز
موسیقی میتواند میزان ضریب هوشی را در میان کودکان و بزرگسالان تا 7 درجه افزایش دهد. دانشمندان با انجام تحقیقاتیادعا کردهاند افرادی که میتوانند یک ساز موسیقی را بنوازند باهوش ترند، زندگی اجتماعی بهتری دارند و در تحصیلات خود موفقترند.
تحقیقات جدید نشان میدهد افرادی که به طور منظم یک ابزار موسیقی را مینوازند بعد از مدتی شکل و قدرت مغز خود را تغییر میدهند که این عامل در نهایت میتواند به بهبود مهارتها و تواناییهای ادراکی آنها منجر شود. حتی نواختن موسیقی میتواند میزان ضریب هوشی را در میان کودکان و بزرگسالان تا 7 درجه افزایش دهد.
محققان در این باره اعلام کردند: شواهد نشان میدهد مغز موسیقیدانان از لحاظ ساختار و عملکرد با افرادی که با موسیقی آشنایی ندارند تفاوتهای زیادی دارد. نواختن موسیقی سبب میشود قسمتهای خاصی از مغز که وظیفه پردازش و نواختن یک آهنگ خاص را دارند تقویت شوند. این قسمتها همچنین وظایف دیگری مانند تواناییهای حرکتی، مهارتهای شنیداری و ذخیرهسازی اطلاعات را دارند و زمانی که فردی شروع به آموختن نواختن یک ساز میکند این قسمتها به طور قابل توجهی رشد کرده و عملکرد آنها طی دوران آموزش روز به روز بهتر میشود.
لوتز جانک، روانشناس دانشگاه زوریخ، در اینباره گفت: «آموختن موسیقی بدون شک فواید زیادی برای مغز انسان دارد تا جایی که میتواند ضریب هوشی (IQ) فرد را تا 7 امتیاز افزایش دهد. ما در بررسیهای خود متوجه شدیم که حتی افراد بالای 65 سال هم، 4 یا 5 ماه بعد از شروع به آموزش نواختن یک ساز تغییرات زیادی در مغزشان به وجود میآید. حتی چند هفته بعد از شروع آموزش موسیقی نشانههای مثبتی در مغز سالمندان دیده میشود که این تغییرات در نهایت سبب میشود سالمندان ابتلا به بیماریهای مغزی مانند آلزایمر را به تأخیر بیندازند و حتی از بروز بعضی از فلجیها که به خاطر کاهش عملکردی مغز به وجود میآید پیشگیری میشود.»
موسیقی روی هر دو نیمکره مغزی انسان تأثیرگذار است و باعث تقویت هر دو بخش میشود. قسمتهایی از مغز افرادی که موسیقی مینوازند و وظیفه کنترل قدرت شنیداری، حافظه و قسمتهایی که وظیفه کنترل دستها را دارند در حین آموزش موسیقی به بهترین شکل تمرین داده میشوند و تقویت میشوند.
موسیقی به دو شکل میتواند به بهبود وضع جسمی و روحی فرد کمک کند به طوری که در فرد شنونده باعث تحریک واکنشهای عاطفی و ذهنی فرد میشود و در فرد نوازنده که خود نیز در ایجاد موسیقی فعال است، علاوه بر تحریک عواطف موجب تقویت ارتباط جسم و ذهن شده و به هماهنگی این ارتباط در بدن کمک میکند. از آنجایی که نواختن موسیقی به صورت گروهی یا فردی انجام میشود و تأثیر آن نیز بر روح متفاوت است بنابراین تأثیر نواختن و یا شنیدن آن میتواند غمگین کننده، اضطراب آور یا نشاط بخش و آرامکننده باشد.
جانک در ادامه گفت: «در مورد کودکان ما متوجه شدیم یاد گرفتن موسیقی به آنها نظم و توجه بیشتر و برنامهریزی را میآموزد که همه این تواناییها برای بهبود عملکرد این کودکان در طول دوران تحصیل آنها در مدرسه و دانشگاه بسیار مفید است. کودکانی که موسیقی را فرامیگیرند با سرعت بیشتری میتوانند خود را با آموزش زبان...
دوم تطبیق دهند و کلمات را مدت زمان بیشتری در ذهن خود نگاه دارند. البته نواختن موسیقی تنها روش برای تقویت این مهارتها نیست، اما ما مطمئنیم این روش میتواند درکنار دیگر متدها کمک مؤثری به انسانها کند. زمانی که شما در حال آموزش موسیقی هستید باید نتهای موسیقی را بیاموزید، زمانبندیها را رعایت کنید و بتوانید صداها را بهتر به ذهن خود بسپارید. تقویت همین مهارتها به شما کمک میکند زبانهای جدید را بهتر بیاموزید و کلمات را مدت طولانیتری در ذهن خود به خاطر بسپارید. موسیقی آن چنان تأثیری روی انعطافپذیری مغز دارد که ما به دنبال استفاده از آن برای کمک به بیماران ذهنی هستیم و تحقیقات زیادی در مورد علم موسیقی - درمانی هماکنون در نقاط مختلف جهان در حال انجام است.»
از طرف دیگر، قرار گرفتن کودکان درمعرض موسیقی حال چه آنها موسیقی را بنوازند وچه به آن گوش بدهند اثرات بسیار مفیدی روی قدرت شنیداری آنها دارد. محقق دونالد هاگس، استاد دانشگاه کارولینا، دراین باره گفت: «هیچ چیزی مانند موسیقی نمیتواند همه قسمتهای مغزی را فعال کند. زمانی که کودکان با موسقی آشنا میشوند قسمتهای زیادی از مغز آنها به طور همزمان تقویت میشوند که از جمله آن میتوان به مرکز زبانآموزی و محاسباتی اشاره کرد. کودکانی که موسیقی گوش میدهند قدرت شنیداری آنها به طورقابل توجهی افزایش پیدا میکندکه همین عامل سبب میشود مهارتهای زبانآموزی آنها رشد چشمگیری داشته باشد. این کودکان بهتر میتوانند الگوهای زبانی را تقلید کرده و فراز و فرودهای خاص هر زبان را تحلیل کنند که همه این مسائل به بهترین شکل میتوانند روی مهارتهای زبانآموزی تأثیر مثبت داشته باشد.»
جالب اینجاست که هیچگاه برای آشنا کردن کودکان با موسیقی دیر نیست. تحقیقات نشان داده که کودکان حتی قبل از تولد نیز میتوانند به صدای موسیقی گوش داده و آن را به خاطر بسپارند. کودکانی که موسیقی میآموزند در امتحاناتی که رابطه مستقیم با قدرت شنیداری دارند نتایج بسیار بهتری میگیرند. هرچه زمانی که کودکان در طول هفته به یادگیری موسیقی اختصاص میدهند بیشتر باشد به همان میزان قدرت شنیداری آنها نیز بیشتر است.
بررسیها نشان میدهد کودکانی که قبل از شروع امتحانات خود به موسیقیهای اجرا شده توسط موتزارت گوش میدهند در امتحانات نتایج بهتری میگیرند. این نتایج به خصوص در درس ریاضیات بیشتر به چشم میخورد که نشان از تأثیر مثبت موسیقی در قدرت پردازش مغزی دارد.
موسیقی همچنین میتواند روی رفتار کودکان تأثیر مثبتی داشته باشد به طوری که کودکان زمانی که به شکل گروهی اقدام به آموزش موسیقی میکنند با مفاهیمی مانند همکاری، بردباری و نظم گروهی آشنا شده و آنها را به طور عملی میآموزند. نواختن موسیقی به شدت حس اعتماد به نفس کودکان را افزایش میدهد. زمانی که کودکی قادر به نواختن یک ساز خاص است از طرف دیگران مورد تحسین واقع میشود و همین عامل تأثیر بسیار شگرفی در بالا رفتن اعتمادبهنفس در میان کودکان دارد.
منبع:forum.iranvij.ir
نوشته شده توسط: الهه ناز
داشتن یک فرزند باهوش آرزوی هر پدر و مادری است. خیلی ها اعتقاد دارند که هوش کودکان یک اتفاق ژنی است. عده ای دیگر از والدین با استفاده از کلاس های کمک آموزشی و صرف هزینه های هنگفت می خواهند فرزندشان را تبدیل به یک نابغه کنند. اما یک راه میانبر دیگر هم وجود دارد که مطالعات مختلف آن را به اثبات رسانده و آن راه میانبر و سریع برای نابغه شدن فرزندتان چیزی نیست جز موسیقی.
گوش دادن منفعلانه به موسیقی کودکان را باهوش تر می کند
نتیجه یک تحقیق 10 ساله
در طی 10 سال، تحقیقی بر روی 75 هزار دانش آموزی انجام شد که نتایج نشان داد کودکانی که به نواختن موسیقی می پردازند نسبت به کسانی که چنین مهارتی را ندارند، دارای توانایی بیشتری در مهارت های خواندن و درک ریاضیات هستند. مخصوصا کودکانی که در آن آزمایش به تمرین پیانو می پرداختند هوش بیشتری را در این 2 مورد نسبت به دیگر همسالان خود داشتند. همچنین نمرات این دسته از کودکان نسبت به دیگر همکلاسی هایشان در رده بالاتری بود.
تاثیر موسیقی بر کودکان
عقل، احساس، عشق
موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک را به صورت همزمان به تکاپو می اندازد و آن عقل، احساس و جسم اوست. تحقیقات نشان می دهد گوش دادن منفعلانه به موسیقی کودکان را باهوش تر می کند یعنی اگر از سنین کودکی فرزندتان را در معرض موسیقی بگذارید به روند رشد ذهنی او کمک زیادی کرده اید. اما مطمئنا این دسته از کودکان قابل مقایسه با کودکانی نیستند که به صورت فعالانه یعنی نواختن یک ساز به تمرین موسیقی پرداخته اند.
موسیقی قبل از 7 سالگی
مطالعات دانشمندان نشان می دهد کودکانی که قبل از سن 7 سالگی به تمرین موسیقی می پردازند، دارای هوش بهتری هستند که این روند تسریع هوش آنها با بزرگ تر شدنشان همچنان ادامه خواهدداشت. اما نکته جالب تر اینجاست که وقتی شما به یادگیری یک ابزار موسیقی می پردازید درگیر چالشی می شوید که مدام و مدام در زندگی تان ادامه خواهدداشت. مهارت موسیقی نیاز به تمرین و استمرار دارد و این استمرار کودک شما را همزمان با بزرگ شدن دنبال می کند و به او قدرت رویارویی با چالش های زندگی را خواهدداد.
تقویت اعتماد به نفس
یکی از بزرگ ترین مزایایی که استفاده از موسیقی برای کودکان به همراه می آورد تقویت اعتماد به نفس در آنهاست. وقتی کودک قادر به نواختن یک ساز باشد و بتواند در خلال نواختن شعر کوتاهی را نیز بخواند احساس غروب خاصی کرده درنتیجه به خود و توانایی هایش ایمان پیدا خواهدکرد. این اتفاق اعتماد به نفس خوبی را در او خواهد پروراند. علاوه بر این نواختن یک آلت موسیقی حس جسارت و شجاعت را در کودک پرورش خواهدداد چون مطمئنا مواقعی پیش خواهدآمد که او در مقابل شما و یا دوستان و اقوام به هنرنمایی بپردازد و درنتیجه چنین کودکی هرگز تبدیل به یک فرد کم رو نخواهدشد.
کودکانی که قبل از 7 سالگی به تمرین موسیقی می پردازند، باهوش ترند
موسیقی سرعت یادگیری را افزایش می دهد
همه افراد می توانند مفاهیم مختلفی را بیاموزند. اما اینکه شخصی برچسب نابغه را به خود می گیرد به خاطر سرعت یادگیری اوست. موسیقی دقیقا روی سرعت یادگیری تان تاثیر می گذارد. اگر بتوانید در سنین کودکی فرزندتان را با موسیقی آشنا کنید روی سرعت یادگیری او تاثیر عمیقی گذاشته اید. موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را بالا می برد چون او در خلال نواختن و تمرین موسیقی قوه تفکر خود را به کار می اندازد و از طریق تمرکز و تفکر به تمرین می پردازد. درنتیجه تفکر فرزند شما می آموزد که در هر کاری از قوه عقل و منطق خود استفاده کند.
موسیقی و ریاضی
وقتی فرزندتان شروع به نواختن سازی می کند از همان منطق و استدلالی استفاده می کند که در هنگام حل ریاضیات آن را به کار می گیرد. در نتیجه اگر فرزند شما شانس این را داشته باشد که در معرض آموزش موسیقی قرار گرفته باشد، خیالتان راحت باشد که در زمینه ریاضیات و حل فرمول های پیچیده ریاضی هیچ مشکلی نخواهدداشت. در بعضی دانشگاه های جهان موسیقی به عنوان یک واحد درسی در کنار دیگر دروس به صورت اجباری آموزش داده می شود تا از تاثیرات خوب آن در دیگر درس ها بهره ببرند.
تقویت مهارت های اجتماعی
کودکانی که به صورت گروهی به تمرین موسیقی می پردازند مهارت های اجتماعی بالایی را دارا هستند. کودکان در خلال گروه موسیقی یاد می گیرند که با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند و مهم تر از همه در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند چون در غیر این صورت نمی توانند کار عالی را ارائه دهند. علاوه بر این کودک به صورت غیرمستقیم می آموزد که وقتی قطعه ای با مشارکت گروه نواخته می شود بسیار زیباتر از قطعه ای است که توسط او به صورت مجزا نواخته می شود. این درس بزرگ او را بیشتر به جامعه و افراد پیرامونش انس و پیوند می دهد. برهمین اصل مهارت دوست یابی در کودک شکل گرفته و او را قادر به ایجاد ارتباطات اجتماعی مفید و سازنده می سازد.
موسیقی اعتماد به نفس کودکان را تقویت می کند
پردازش سریع اطلاعات
هیچ فعالیتی به اندازه نواختن موسیقی نمی تواند کودکان را به هیجان و تکاپو بییندازد زیرا کودک در خلال آموزش باید کاملا حواسش را متمرکز کند و فرصتی برای پرت شدن حواسش ندارد. علاوه بر این او یاد می گیرد که هماهنگ با دیگر کودکان ساز خود را بنوازد. این دسته از کودکان در هنگام بزرگ سالی قادر به درک سریع تر مطالب هستند و سرعت عمل بیشتری نسبت به دیگران دارند.
خداحافظ تلویزیون
یکی از کارکردهای مهم نواختن موسیقی برای کودکان سرگرم نگه داشتن آنهاست. نواختن یک ساز آن قدر فرزندتان را مشغول خود خواهدکرد که او کمتر به سراغ تماشای تلویزیون خواهدرفت. مهم تر از همه تمرین موسیقی باعث ایجاد آرامش در کودک خواهدشد و اضطراب و استرس را از فرزندتان دور خواهدکرد. این کارکرد موسیقی در دوران تحصیلی فرزندتان کمک بزرگی به او خواهدکرد. فرزند شما در شب های امتحان و یا در مساقبات مختلف آرام تر با شرایط کنار خواهدآمد و به واسطه موسیقی از روحیه آرام تری برخوردار خواهدبود.
نوزاد و موسیقی
نوزادان قبل از اینکه قادر به درک کلمات باشند، ملودی یک آواز را کاملا درک می کنند. آنها سعی می کنند که آواها را تقلید کنند. استفاده از یک موزیک آرام خصوصا در هنگام خواب نوزادان می تواند باعث آرامش آنها شود. اگر قرار است برای نوزاد آوازی به شکل لالایی بخوانید سعی کنید آوازتان کوتاه و ساده و در عین حال نرم و کمی بلند باشد ن آن قدر که باعث برهم خوردن آرامش او شود. اگر او را به حمام می برید و یا در حال پوشاندن لباس به نوزاد هستید در حد یک و دو جمله شعری کوتاه در مورد حمام کردن و یا لباس پوشاندن برایش بخوانید و به این ترتیب موسیقی را در تمامی جنبه های زندگی فرزندتان دخیل کنید.
قبل از پیش دبستانی
وقتی کودک به سن 3 و 4سالگی رسید دوست دارد همراه با موسیقی به رقص و تحرک بپردازد. درواقع در این سن موسیقی همراه با حرکت است و جنبه فعالانه بیشتری برای کودک دارد.
اگر در یک آواز جای برخی از کلمات را با یکدیگر عوض کنید و ترکیب خنده آوری درست کنید باعث خنده فرزندتان خواهید شد. حتما این کار را انجام دهید.
منبع:مجله آهنگ ایده آل
نوشته شده توسط: الهه ناز
موسیقی میتواند در تمام سنین باعث بهبود روحیه افراد شود ، موسیقی یادآور خاطرات ، لحظات خوش و اتفاقات مهم زندگی است و میتواند باعث کاهش استری ، بهبود آرامش و بهره وری در افراد شود.
یکی از روشهای درمانی که به بهبود روحیه و سلامت جسمی سالمندان بدون استفاده از دارو کمک میکند ، موسیقی درمانی است.
آهنگ های زیبا میتواند مزایای زیادی برای سلامت روحی و جسمی ، بهبود حافظه و افزایش فعالیت جسمی و ارتباط اجتماعی در سالمندان شود.
اگر به دنبال روش هایی برای بهبود روحیه سالمندان هستید در فضای خانه یا ماشین موسیقی پخش کنید ، آهنگ های مورد علاقه اش را با او همخوانی کنید یا او را به کنسرت ببرید.
استفاده از موسیقی درمانی برای سالمندان به خصوص موسیقی درمانی سالمندان مبتلا به زوال عقل می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی این افراد شود.
سالمندانی که به صورت منظم موسقی گوش میدهند تعامل اجتماعی بهتر و سرگرمی های بیشتری دارند.
موسیقی باعث برانگیخته شدن خاطرات و تقویت احساسات می شود. سالمندان با شنیدن ترانه های قدیمی که با آن ها خاطره دارند ، حافظه شان تحریک شده و اتفاقات گذشته برایشان یادآوری می شود. به عقیده کارشناسان موسیقی برای سالمندان باعث افزایش کیفیت زندگی به خصوص در سالمندان مبتلا به زوال عقل می شود.
سایر مزایای گوش دادن به موسیقی برای سالمندان عبارت است از ، کاهش درد و ناراحتی بدون نیاز به استفاده از دارو ، بهبود توانایی در به یاد آوردن اتفاقات ، تاثیر مثبت بر خلق و خو ، افزایش احساس خودکفایی .
موسقی میتواند باعث افزایش بهره وری و انگیزه در انجام فعالیت های ورزش از جمله پیاده روی ، رقص ، حرکات کششی و کارکردن با وزنه شود.
سالمندان با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود ، ترغیب می شوند سرعت و شدت فعالیت بدنیشان را افزایش دهند و این فعالیت ها به آنها کمک میکند عملکرد جسمی از دست رفته در اثر بیماری یا صدمه را بدست آورند و به حفظ استقلال شان کمک میکند.
افزایش فعالیت بدنی در هر سنی میتواند باعث بهبود قدرت عضلانی ، افزایش انعطاف پذیری ، سلامت قلب ، بهبود تعادل و تراکم استخوان ها شود.
به گفته متخصصان ، موسیقی درمانی میتواند باعث افزایش فعالیت شیمیایی در مغز و احساسات مثبت در سالمندا مبتلا به طوال عقل شود و روحیه او را بالا ببرد و از سویی دیگر از بروز بیماری های ناتوان کننده پیشگیری کند.
بر اساس گزارس انجمن متخصصین سالمندی ، گوش دادن به آهنگ های مشهوری که سالمندان با آنها خاطره دارند و یادآور خاطراتی لذت بخش است تاثیرات بسیار مثبتی در کیفیت زندگی و حافظه سالمندان می گذارد .
مشکلات سلامتی که همراه را با افزایش سن ایجاد می شود ، برقراری ارتباط برای سالمندان را مشکل میکند . تنهایی می تواند باعث کاهش عمر سالمندان شود.
براساس تحقیقات انجام شده ، گوش دادن منظم موسیقی باعث بهبود قدرت شناختی ، افزایش اعتماد به نفس ، تقویت درک ، توانایی برقراری ارتباط و صحبت کردن در سالمندان مبتلا به زوال عقل می شود ضمن این که فشار و استس را کاهش میدهد.
از سویی دیگر فعالیت های مرتبط با موسیقی مثل رقصیدن ، آواز خواندن ، نواختن آلات موسیقی ، تماشای اجرای موسیقی و حتی گوش دادن به موسیقی میتواند باعث بهبود ارتباط سالمند با دوستان و خانواده شود.
موسیقی به طور کلی باعث تقویت روحیه سالمندان ، تشویق آن ها به ورزش ، پیشگیری از انزواو تنهایی آن ها می شود بنابراین سلامت عمومی آن ها به طور غیر مستقیم افزایش میدهد.
باعث کاهش درد و مدت زمان درمان می شود.
باعث بهبود خواب شبانه می شود.
روحیه فرد را بهتر می کند.
سالمندی که درگیر استرس و اضطراب است با گوش دادن به موسیقی آارم بخش یا خاطره انگیز راحت تر می تواند بر استرس خود غلبه کند. بر اساس تحقیقات انجام شده ، سالمندانی که هنگام مواجهه با استرس ، موسیقی گوش می دهند، عزت نفس بیشتری دارند ، تنش و اضطراب کمتری حس میکنند و آرامششان افزایش پیدا میکند.
براساس تحقیقات انجام شده سالمندانی که عادت دارند به موسیقی گوش بدهند کمتر دچار زوال عقل می شوند.
از سویی دیگر سالمند مبتلا به آلزایمر با گوش دادن به موسیقی احساس آرامش پیدا میکند.
به گفته محققان گوش دادن به موسیقی تاثیر بسیار قوی بر روحی ، طرز تفکر و بهبود ضعیت جسمانی فرد دارد. از آنجا که موسقی میتواند احساسات ما را تحریک کند باعث یادآوری خاطرات خوب و بد گذشته در افراد مبتلا به آلزایمر شده و به نوعی ورزش ذهنی برای آن ها محسوب می شود و باعث می شود بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند. موسیقی یکی از قدرتمند ترین روش ها برای تحریک حافظه و یادآوری خاطرات سالمندان مبتلا به زوال عقل است.
آموزش موسیقی ، نواختن موسیقی ، رقصیدن با موسیقی ، گوش دادن به موسیقی ، همخوانی کردن با آهنگ های مورد علاقه چه در جمع و چه در تنهایی برای حفظ روحیه شاد در سالمندن بسیار مفید است.
ولی برای انتخاب موسیقی باید سلیقه سالمند را در نظر داشته باشید ، مسلما سلیقه او و نوستالژی های او با شما متفاوت است . اگر میخواهید موسیقی باعث بهبود روحیه سالمند شود باید برایش لذتبخش و آشنا باشد.
موسیقی انتخابی باید متناسب با روحیه ای باشد که سعی دارید ایجاد نمایید مثلا یک آهنگ شاد باعث احساس خوشی میگردد به خصوص اگر با موسیقی همراه کرده ، دست بزنید و برقصید.
یک آهنگ نوستالژی و پر طرفدار قدیمی معمولا باعث یادآوری خاطرات مثبت می شود.
گردآوری : بخش زناشویی بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
تناسب روح آدمی برای پذیرش سخن، حسن سلوک و رفتار، همراهی نظم و نثر، شعر و ادبیات یا سایر فعالیت های اجتماعی، هنری و فرهنگی با موسیقی آنقدر موزون و هماهنگ است که گوئی اگر انسان نبود موسیقی خلق نمی شد.
موسیقی لطافت خود را وامدار ابزارالات برقی و پیشرفته نمیداند صدای موزون و هم آهنگ پرندگان و ریزش و خروش آب رودخانه ها و موج دریاها و بسیاری از عناصر طبیعی بسیار بسیار در این زمینه تاثیر گذار بوده است. در این رشته ذوق هنری و جوهره وجودی انسان ها می تواند حرف اول را بزند.
رشته موسیقی میتواند برای کسانی مناسب باشد که علاقهمند به موسیقی باشند و از وقت گذاشتن و تلاش در این زمینه و رشد لذت ببرند و روحیاتی مطلوب و مطابق طبع هنری داشته باشند. به صورت کلی باید در نظر داشت که در آموزش یک ساز، یک هنرجو میبایست در طول روز حداقل بین یک تا شش ساعت بسته به سطح هنرجو به تمرین ساز اشتغال داشته باشد.
اگر پشتکار فرد در این زمینه کافی نباشد امکان دارد در ادامه مسیر اگر نتیجه مورد نظرش را نگیرد دلسرد و دل زده شود و در نهایت، این هنر را ترک کند. بنابراین، علاقهمندی و پشت کار در تمرین از عوامل مهمی هستند که باعث موفقیت یک فرد در رشته موسیقی میشود. در ادامه به شرایط پذیرش و ادامه تحصیل در رشته موسیقی می پردازیم.
- سرگرمی خود را به سمت رشته تحصیلیتان ببرید
- با افراد با استعداد کار کنید
- شانس برای اکتشافات بیشتر و تجربه کاری مناسب
- گزینههای تحصیلات تکمیلی
- مهارتهای قابل انتقال
- مشاغل بسیار از جمله : (اجرای موسیقی، تدریس، آهنگسازی، کار با تئاتر و تلویزیون یا رادیو، بازیهای رایانهای)
یک دانش آموز میتواند با تحصیل در هنرستان موسیقی به آموزش پایهای و تئوری موسیقی بپردازد و یک یا حتی چند ساز را به صورت تخصصی آموزش ببیند و در مقطع تحصیلی بعدی وارد دانشگاه در رشته موسیقی شود، یک گرایش را انتخاب کند و به صورت تخصصیتر به آن گرایش مشغول شود. برای کسانی که علاقهمندی بیشتری دارند و تشنه آموختن و حتی علاقهمند به تدریس در دانشگاه در رشته موسیقی هستند، امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و حتی دکتری نیز وجود دارد.
داوطلبان دوره متوسطه دوم که می خواهند در کنکور هنر شرکت نمایند می توانند در سال دوازدهم یا پیش دانشگاهی تغییر رشته را انجام داده و دروس مربوط به کنکور هنر را در این دوره بگذرانند. در این دوره دروسی مانند سیر هنر در طول تاریخ، مبانی هنر، کارگاه هنر، مبانی هنرهای نمایشی، مبانی هنر موسیقی، صنایع دستی و عکاسی و غیره آموزش داده می شود. البته داوطلبانی که در مقطع پیش دانشگاهی نیز دروس هنر را نگذرانده باشند نیز می توانند در کنکور هنر شرکت نمایند. مانند کسانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی رشته هایی مانند تجربی و ریاضی می باشد.
رشته موسیقی از جمله رشته های کنکور هنر می باشد که دارای آزمون عملی بعد از آزمون کتبی کنکور می باشد. در این مرحله داوطلبان کنکور بر اساس رتبه کنکور خود مجاز به شرکت در آزمون عملی می شوند و در مرحله بعد از رتبه بندی در آزمون عملی اسامی پذیرفته شدگان نهایی در آزمون عملی منتشر می شود. معمولا زمان آزمون عملی در رشته موسیقی در شهریور ماه می باشد که این آزمون عملی در دو روز پشت سرهم که یک روز مربوط به گروه نوازندگان سازهای ایرانی و در یک روز مربوط به نوازندگان سازهای جهانی است، برگزار می شود. رتبه آزمون عملی در رشته موسیقی از 100 محاسبه شده و در پذیرش داوطلبان بسیار تاثیرگذار است.
از آنجایی که رشته ی موسیقی یکی از رشته های پر طرفدار در کنکور هنر می باشد لذا با توجه به ظرفیت کم پذیرش در این رشته و همچنین با توجه به تعداد کم دانشگاههای پذیرنده در رشته ی موسیقی، رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته ی موسیقی باید بسیار پایین باشد. برای مثال برای قبولی در رشته ی موسیقی در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران داوطلب باید دارنده رتبه های تک رقمی و در نهایت دو رقمی زیر 50 باشد تا بتواند در رشته ی موسیقی پذیرفته شود.
برای ورود به رشته موسیقی راه های مختلفی وجود دارد. که از جمله این راه ها می توان ثبت نام بدون کنکور رشته موسیقی باشد. به عنوان مثال شرایط و لیست دانشگاه های موسیقی بدون کنکور به نسبت دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل هر یک از داوطلبان می توانند در زمان قرار داده شده برای ثبت نام اقدامات لازم را انجام دهد.
خوشبختانه امکان ثبت نام بدون کنکور رشته موسیقی برای کلیه داوطلبان واجد شرایط به وجود آمده است. در دو مقطع کاردانی و کارشناسی امکان ثبت نام و همچنین ادامه تحصیل در رشته موسیقی وجود دارد.
دانشگاههای دولتی همواره به عنوان اولین انتخاب برای اکثریت داوطلبان علاقه مند به رشته موسیقی مطرح بوده است. این رشته در مقطع کاردانی دانشگاههای دولتی پذیرش ندارد اما در مقطع کارشناسی در این دانشگاهها، پذیرش در رشته های زیر انجام می شود. رشته موسیقی در مقطع دکترای این دانشگاه پذیرش ندارد.
- کارشناسی آهنگسازی
- کارشناسی موسیقی نظامی
- کارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی
- کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی
- کارشناسی ارشد موسیقی شناسی (اتئو موزیکولوژی)
- کارشناسی ارشد نوازندگی ساز ایرانی
- کارشناسی ارشد نوازندگی ساز جهانی
- کارشناسی ارشد آهنگسازی
رشته موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته با عناوین زیر ارایه می شود و در مقاطع بالاتر پذیرش ندارد.
• کاردانی حرفه ای موسیقی ــ نوازندگی ساز ایرانی
• کاردانی حرفه ای موسیقی ــ آواز ایرانی
• کارشناسی حرفه ای موسیقی ــ آهنگسازی ایرانی
• کارشناسی حرفه ای موسیقی ــ رهبری ارکستر
• کارشناسی حرفه ای موسیقی ــ نوازندگی ساز ایرانی
این رشته در دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی پذیرش ندارد اما در مقطع کارشناسی پیوسته تمام وقت (بدون آزمون)، با عنوان رشته موسیقی ارایه می شود.
همچنین این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته نوازندگی ساز جهانی، دانشجو می پذیرد. رشته موسیقی در مقطع دکترای این دانشگاه پذیرش ندارد.
رشته موسیقی در دانشگاه فنی و حرفه ای در هیچ مقطعی ارایه نمی شود.
در این دانشگاه رشته موسیقی در هیچ مقطعی ارایه نمی شود.
متاسفانه در حال حاضر، در ایران دورهای تحت عنوان مقطع دکتری در رشته موسیقی وجود ندارد.
رشته ی موسیقی خصوصا موسیقی کلاسیک در خارج از کشور بسیار شکوفا و به صورت جدی بدان پرداخته میشود و از گذشتههای دور نیز همینطور بوده است. در واقع اتریش را مهد موسیقی کلاسیک میدانند. اما برای تحصیل، کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلستان در اروپا در وضعیت مناسبی به لحاظ شرایط و امکانات بیشتری قرار دارند.
اما کشور روسیه نیز به جهت اهمیت دادن به رشته موسیقی جزو کشورهای پیشرو به شمار میرود و به موسیقی تدریس شده در روسیه، مکتب آموزشی روس میگویند. از جمله سایر کشورها نیز میتوان به آمریکا اشاره کرد که سالانه، بورسهای تحصیلی متنوعی را برای جذب علاقهمندان به این رشته در نظر میگیرد.
گردآوری: بخش علمی بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
تاریخچهی ساز دیوان
دیوان از جمله سازهای مضرابی است.دیوان یک ساز کُردی است. و یکی از سازهای خانواده تنبور به حساب میآید، که غیر از کردستان ترکیه در مناطق مختلف کردستان عراق و کردستان ایران و کردستان سوریه استفاده میشود و انواع خاصی از آن در مناطق مختلف کردستان ترکیه وجود دارد. دیوان سایز بزرگتر تنبور است.
تاریخچهی ساز دیوان
سابقهی این ساز به کردستان ترکیه (کرمانج)، کردستان ایران و کردستان عراق برمیگردد، زیرا هر سه این مناطق دارای زبان، رسم و رسوم و فرهنگ مشابهی هستند. امروزه ساز دیوان علاوه بر مناطق کرد نشین در بوکان، مهاباد، سنندج و کرمانشاه نیز رایج است و علیرغم نداشتن قدمت زیاد در این مناطق، طرفداران و علاقمندان زیادی دارد. دیوان در کردستان ترکیه به وفور استفاده میشود و مردم کرمانج کردستان ترکیه آن را تنبور نیز مینامند. کرمانجها ملودیهای اصیل خود را با این ساز میزنند.
تاریخچه ی ساخت دیوان در حدود 400 سال پیش در شهر فیرورق (پره) از نواحی خوی (15 کیلومتر فاصله با خوی)می باشد.این ساز اصالتاً ترکی می باشد. دیوان سازیست زهی که با مضراب پلاستیکی یا سرانگشتان دست (شلپه – شرپه) نواخته میشود و کاربرد اصلی آن در موسیقی ترکیه است.
دیوان از جمله سازهای مضرابی است
ساختار ساز دیوان :
ساز دیوان در اندازههای مختلف ساخته میشود که سایز کوچک آن را (جُرا) و سایز متوسط آن را (دسته کوتاه) و سایز بزرگ (دسته بلند) را در اصل دیوان مینامند (در ایران بین دسته کوتاه و دیوان فرقی قایل نیستند ولی پردههای دیوان کمی بلندتر است و کاسهای بزرگتر دارد) که کاسهای بسیار بزرگتر از سهتار دارد.
دسته دیوان دارای 24 پرده است. پردهها جابجا میشوند. دیوان 7 سیم دارد از این تعداد دو سیم آن واخوانند. هر سه سیم بهطور هم صدا کوک میشوند. از تعداد گوشیها 4 گوشی روی جایگاه یا صفحه گوشیها و سه گوشی در کنار آنها قرار دارند. سیم بست در منتهالیه قسمت صاف بدنه طنین نصب شدهاست. قسمت تحتانی آن سوراخی صوتی به بعد 35 میلیمتر دارد. دیوان با مضراب پلاستیکی نواخته میشود. نوازنده، موقع اجرا، انگشت میانی خود را بر کاسه طنین میزند.
دیوان یک ساز کُردی است و یکی از سازهای خانواده تنبور به حساب میآید
انواع دیوان :
-جورا (Cura)
-تانبورا (Tanbura)
-باغلاما دسته کوتاه (Çö?ür,K?sa Sap Ba?lama)
-باغلاما دسته بلند (ِUzun Sap Ba?lama)
-ساز دیوان (Divan Saz?)
-ساز میدان (Meydan Saz?)
کوک های دیوان :
-کوک بوزوک یا کارا (Sol, Re, La)
-کوک باغلاما (La, Sol, Re)
-کوک مستزاد (Fa, Re, La)
-کوک میسکت (Fa#, Re, La)
همه چیز درباره ساز دیوان
بهترین نوازندگان دیوان :
اورهان گنجه بای، احمد کوچ، مراد کایا، چتین آکدنیز، اردال ارزینجان، دسکو هرکی ، نشئت ارتاش، حسرت گؤلتکین، ارول پارلاک، عارف ساغ، کارل ساندرز، ارکان اوغور، عثمان آکیول و از نوازندگان چیرهدست باغلاما هستند. احمد کوچ آهنگهای معروف جهان را برای این ساز تنظیم کرده و مینوازد.
گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
تومبا در حقیقت بزرگترین ساز از مجموعه سازهای کوبه ای کنگا است. ساز کوبهای یا پرکاشن سازهایی گفته میشود که از راه ضربه، تکان، سایش، خراش و یا هر عمل دیگری که باعث نوسان گردد، تولید صدا کند. وظیفه? اصلی سازهای کوبهای اغلب اجرای ضرب (ریتم) در متن آهنگ است اما توانائی اجرای ملودی را نیز دارد. این ساز به احتمال زیاد پس از صدای انسانی قدیمیترین نوع ساز است. سازهای کوبهای را به طور کل میتوان به 2 دسته، سازهای کوبهای با کوک مشخص مانند زیلوفون و سازهای کوبهای با کوک نامشخص مانند انواع طبل تقسیم کرد.
ساز های کوبه ای بسیاری اکنون وجود دارد که تومبا جزو آن ها می باشد. ساز تومبا یک ساز آکوستیک است که خیلی بزرگ است. این ساز باید به وسیله دو دست زده شود تا بتوان صدای دلنشینی را به گوش شنونده رساند. دامنه ی صدای این ساز بی نظیر است. از نظر تاریخچه این ساز باید بدانید که پیشینه آن به هزاران سال قبل باز می گردد. خیلی از اشخاص اعتقاد دارند که صدای شنیده شده از این ساز پس از صدای انسان جزو اولین صداها می باشد. انسان های اولیه با ضربه زدن به وسایل مختلف به این نتیجه رسیدند که می توانند به وسیله ی آن صدا های خوبی را به وجود آورند.
در گذشته از تومبا فقط برای مراسم های ویژه مثل عزاداری و یا جشن عروسی و شادی استفاده می شده است. ولی اکنون می توان از آن برای اجرای موسیقی ها در کنار ساز های دیگر استفاده کرد. همینطور این ساز در سبک های گوناگون قابل استفاده است که از جمله ی آن ها می توان به جاز، پاپ و … اشاره کرد.
در ایران دورههای آموزشی کنگا و تومبا، همه را با نام تومبا معرفی میکنند. در کلاسهای آموزشی معمولا بعد از یادگیری حرکات پایهای و شناخت اندامهای ساز، تمرینات از یک دهانه طبل آغاز می گردد و بعد از مسلط شدن بر تکنیکهای طبل اول، دورهی آموزشی با دو طبل ادامه مییابد و همینطور به سه طبل و چهار طبل میرسد و در آخر در نوازندگی با پنج طبل به پایان می رسد.
توجه کنید که ساز تومبا، یک ساز آکوستیک با دامنه ی صدایی نسبتا خوب در بین سازهای کوبه ای است؛ در حالی که دیجیتال پرکاشن سازی الکترونیکی است که دامنه ی صدایی محدودی هم دارد! با این توصیف می توان دانست صدای دیجیتال پرکاشن تنها و تنها با آمپلی و باند قابل پخش است، در صورتی که صدای ساز تومبا، آکوستیک است و الزاما احتیاجی به آمپلی و باند ندارد!
دقت کنید ساز دیجیتال پرکاشن به وسیله ی دو استیک یا چوب زده می شود، ولی ساز تومبا تنها به وسیله دو دست انسان زده می شود. لازم به گفتن است برخی از انواع مدل های ساز دیجیتال پرکاشن، توسط دست نیز زده می شوند!
صداهای گوناگون ساز دیجیتال پرکاشن، به وسیله سمپل هایی که درون حافظه ی آن ریخته می شود و به وسیله ی صفحه های حساس به ضربه ی دیجیتالی اجرا می شوند! بنابراین صداهای به وجود آمده، محدود به همان سمپل ها خواهد بود، در حالی که صدای ساز تومبا با روش قطعات مختلف ساز که به اغلب بینگو و بانگو هستند، اجرا می گردد.
گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته
نوشته شده توسط: الهه ناز
اُرف در واقع نام ((کارل اُرف)) دانشمند و موسیقیدان آلمانی است که سیستم آموزشی خیلی کارآمدی برای آموزش موسیقی به کودکان تهیه کرد و کلاسهای موسیقی کودکان در اصطلاح ((اُرف)) نامیده می شود. امروزه در ایران به همه کلاسهای موسیقی کودک (حتی کلاسهایی که از سیستم ارف نیز تبعیت نمی کند) ارف می گویند.
محققان دانشگاه برکلی اعتقاد دارند سن مناسب برای آغاز موسیقی 2 سال تا 3/5 سال بوده و سن آغاز نواختن سازهای ابتدایی از 3/5 سال تا 5 سال بوده و سن آغاز نواختن سازهای جدی از 5 سال به بالا می باشد. کلاسهای گروه سنی 2 تا 3/5 سال اغلب تنها جنبه آشنایی با موسیقی دارد و جنبه آموزشی ندارد. حتی خیلی از دانشمندان اعتقاد دارند که آشنایی کودک با موسیقی از دوران بارداری مادر هم می تواند شروع شود.
سازهای مورد استفاده در موسیقی ارف چیست؟
شایع ترین سازهای مورد استفاده در موسیقی ارف عبارتند از: زایلافون، متالافون، فلوت ریکوردر، آواز، خاشخاشک، طبلکها، ویبرافون، درامز، پیانو، طبل، مثلث، تامبورین، کاستانت، ماراکا، چلستا، گلوکن اشپیل، ملودیکا، دایره زنگی و…
چنانچه بخواهیم تا کودکان آمادگی بهتری برای آموزش داشته باشند باید ابتدا جوی صمیمی و دوست داشتنی را برای آن ها به وجود آوریم.
چنانچه قرار باشد کودک با زور یا بدون علاقه وارد کلاس موسیقی شود پس دیگر تفاوت موسیقی با دیگر مقوله ها چیست؟
موسیقی تماما حس است و برای آموزش آن به کودکان هم باید تا از همان آغاز زمینه این فضایی احساسی را برای آن ها به وجود آوریم تا در آینده بتوانند این مقوله را به درستی درک کنند و منتقل کنند.
به وجود آوردن این فضا در دوره های موسیقی ارف نکته ای اساسی و مهم است که اساتید موسیقی کودک باید از همان آغاز و در بین کلاس ها این مسئله را در نظر داشته باشند.
همه ی موضوعات موسیقی در این کلاس ها طوری طراحی شده تا به جز آموزش آن به کودک در شکلی متفاوت به کودک منتقل شود که هم برای آن ها جذاب باشد و هم خوب در ذهن آن ها بماند.
استفاده از مسائل یا مواردی که برای کودکان جذاب است می توانند خیلی به پیشرفت آموزش کمک کند.
بازی یکی از بهترین شکل هایی است که می توان در میان آن آموزش های مخصوص را به کودکان داد.
بازی دائما برای کودکان جذاب است و در کودک در قالب بازی همگی نقش های اجتماعی ، احساسات ، مفاهیم و دیگر مقوله ها را آساتر و بهتر یاد می گرد به همین علت می توان از بازی های موسیقایی که کم هم نیستند برای آموزش موسیقی درست به کودکان استفاده کرد.
هر چقدر که کودکان با شوق و انگیزه بالاتری وارد کلاس های موسیقی شوند به همان اندازه هم آموزش ها ماندنی تر و موثرتر خواهد بود. ضمن این که چنانچه مورد انگیزه در کودکان درست تحلیل و انجام شود بعدا شاهد سرخوردگی یا بی میلی به موسیقی در کودک نخواهیم بود.
ریتم از موارد اساسی در موسیقی است که اتفاقا در بازی های گوناگون گروهی درک آن برای کودکان خیلی آسان تر خواهد بود کاری که در کلاس های موسیقی بزرگسالان شاید کمی دشوارتر تر باشد را اینجا با بعضی بازی های آسان می توان به کودک یاد داد.
در آخر در دوره های موسیقی ارف کودکان آموزش نوازندگی ساز بلز را هم یاد می گیرند.
در این ساز نت های موسیقی به شکلی جذاب تر و با ضربه روی تیغه های مخصوصی به صدا در می آید که برای کودکان جذاب تر است انواع دیگر صدا هاست و در آموزش نت های آن نیز از رنگ ها و نیز از حروف انگلیسی استفاده می شود تا کودکان آموزش نوازندگی را به شکلی آسان تر و بهتر یاد بگیرند. بعد از آن هم کودکان نوازندگی ساز فلوت ریکوردر را خواهند داشت.
نوازندگی ساز های بادی هم برای کودکان خیلی جذاب است ضمن این که آموزش اولیه این ساز هم بسیار سخت نیست و کودکان به آسانی می توانند آموزش های اولیه نوازندگی را روی این ساز به آسانی یاد بگیرند.
در انتها می رسیم به قسمت انتخاب ساز که در این دوره ها نیز در بین کلاس ها و هم در پایان دوره سازهای گوناگون به کودک معرفی می شود و حتی امکان شنیدن صدای آن از نزدیک و یا حتی تست ساز برای کودک فراهم است تا بعد از پایان دوره فرد آسان تر بتواند به انتخاب ساز تخصصی بپردازد.
کمترین زمان لازم برای دوره موسیقی کودک یک سال و نیم می باشد. لازم به گفتن است که این زمان باتوجه به عوامل گوناگون (مخصوصا سن کودک و صلاح دید گفتنی است این کلاس ها دستاوردهای با ارزشی دارند که هرچند شاید مستقیما به موسیقی مربوط نباشد اما بی تردید اثر زیادی در یادگیری موسیقی و پیشرفت زندگی افراد خواهد داشت. بعضی از این تاثیرات عبارتند از:
- کاهش وابستگی کودک به مادر زمان حضور در کلاس
- تقویت ارتباطات اجتماعی
- توانایی و مهارت انجام کارهای گروهی
- بالابردن شادی و نشاط
- بالابردن مهارت های شنوایی، حافظه و یادگیری
- بالابردن تمرکز و هماهنگی دو نیم کره مغز
- افزایش اعتماد به نفس
- استعدادیابی
گردآوری: بخش فرهنگ و هنر
نوشته شده توسط: الهه ناز
درست شبیه بسیاری از شاعران که در وصف یار خود یا دوری از او شعر می سرایند، خوانندگان هالیوود هم برخی از آهنگ های خود را به معشوقه هایشان تقدیم کرده اند. شاید ندانید اما تعداد زیادی از آهنگ هایی که هر روز گوش می دهید، مخاطبی خاص دارد، آهنگی هایی مانند « Cry Me a River» بریتنی اسپیرز یا « Sorry» جاستین بیبر... تصور کنید در رستورانی نشسته اید و آهنگی را گوش می دهید که برای شما خوانده شده است، چه احساسی به شما دست می دهد؟ ما در اینجا نام ستاره هایی را که آهنگ هایی برای مخاطب خاص خود خوانده اند، برایتان آورده ایم.
1. سلنا گومز
جاستین بیبر آهنگ «متاسفم» را برای عذرخواهی از سلنا گومز خوانده است. اگر چه این آهنگ طرفداران بسیاری را به خود جذب کرد اما گویا گوش های سلنا گومز همچنان از شنیدن آن ناتوانند.
2. جاستین بیبر
سلنا یکی از آهنگ های خود را با نام «The Heart Wants What It Wants» برای رابطه اش با جاستین بیبر خواند. این آهنگ در اواخر سال 2014 منتشر شد. در انتهای آهنگ سلنا می گوید: «من فکر می کردم که تو همتا نداری.»
3. بریتنی اسپیرز
جاستین تیمبرلیک و بریتنی اسپیرز تا سال 2002 با هم بودند و سپس از هم جدا شدند. بعد از این جدایی، جاستین تیمبرلیک آهنگ «cry me a river» را که نویسنده آهنگ هم خود او بود منتشر کرد. شایعات حاکی از آن بود که بریتنی به او خیانت کرده است، او نیز در موزیک ویدیوی خود زنی را نشان می دهد که ظاهری شبیه به بریتنی دارد و به همراه مردی از خانه او دور می شود.
4. جیک جیلنهال
شایعات گویای آن است که مخاطب اصلی دو آهنگ « We Are Never Ever Getting Back Together » و « All Too Well» متعلق به تیلور سوئیفت، جیک جیلنهال است. با آن صدای جذابی که جیک جیلنهال دارد کاملا واضح است که چرا تیلور هنوز هم دلش پیش اوست.
5. هری استایلز
تیلور سوئیفت از اکتبر 2012 تا ژانویه 2013 با هری استایلز خواننده گروه وان دایرکشن رابطه عاطفی داشته است. اگر چه رابطه آنها بیش از 3 ماه دوام نیاورد اما تیلور دو آهنگ خود با نام « Style» و « Out of the Woods» را برای او خواند. او در آهنگ خود می گوید: «گردنبند تو بر گردن من است/ ما آن روزها و شب ها را فراموش نخواهیم کرد...» گویا در این مدت تیلور گردنبندی را که هری به او داده بود، بر گردن خود می انداخت.
در آهنگ «Style» نیز او در مورد مردی که موهایی بلند و تی شرتی سفید به تن دارد، درست مانند هری استایلز، صحبت می کند.
6. تیلور سوئیفت
همان طور که تیلور مردان زیادی را از جمله جان مایر، جو جوناس و هری استایلز... مخاطب آهنگ هایش قرار داد، آنها نیز ساکت ننشستند و در جواب به او آهنگ هایی منتشر کردند. در سال 2009 درست یک سال پس از این که تیلور آهنگ « Forever and Always» را برای جو جوناس خواند، او نیز عکس العمل خود را با دو آهنگ « Much Better» و « Paranoid» نشان داد.
3 سال پس از انتشار آهنگ « Dear John» توسط تیلور، جان مایر نیز در جواب او، آهنگ « Paper Doll» را منتشر کرد.
هری استایلز به همراه گروهش وان دایرکشن نیز اخیرا آهنگی با نام «Perfect» را منتشر کردند که به سرعت مخاطب خاص آن، تیلور سوئیفت، تیتر روزنامه ها و مجلات شد.
7. نیک جوناس
نیک جوناس به مدت 2 سال با مایلی سایرس رابطه داشت. پس از جدایی آنها، مایلی سایرس آهنگ « 7 Things» را خطاب به نیک جوناس منتشر کرد و در آن از 7 چیزی که در مورد رابطه اش با نیک نفرت داشت، سخن گفت. او در مصاحبه اش اعتراف کرد: «هدف من از خواندن این آهنگ، عصبانی کردن نیک جوناس بود.»
8. مایلی سایرس
پس از انتشار آهنگ « Wedding Bells» توسط نیک جوناس در سال 2012، به سرعت شایعاتی حاکی از این که مخاطب این آهنگ مایلی سایرس است، پخش شد. خود نیک جوناس نیز تایید کرد که برای ساخت این آهنگ از مایلی سایرس الهام گرفته است.
9. آمبر روز
تعداد زیادی از آهنگ های آلبوم «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» کانیه وست که در سال 2012 منتشر شد، مربوط به رابطه 2 ساله او با امبر روز است. امبر روز با شنیدن آهنگ هایی مانند « Runaway» و « Hell of a Life» گفت: «هیچ کس جز من نمی داند که کانیه وست در آهنگ هایش در مورد چه چیزی سخن می گوید. من عاشق این آهنگ ها هستم و می دانم که او از طریق موسیقی با من سخن می گوید.»
اخبار فرهنگی - برترین ها